Voda – marec 2016

Dobrý deň,

dnes začnem poeticky, slovami Milana Rúfusa: „Ach, voda – matka života. Už neviem, koľkokrát pred tvojím zázrakom mi báseň onemela.“

Prečo takýto netradičný začiatok? Odpoveď je jednoduchá, 22. marca je medzinárodný deň vody. Bez vody by na zemi nebol život, robí našu planétu vhodnou pre živé bytosti a v neposlednom rade prepožičala jej aj farbu, preto žijeme na modrej planéte. Marcovým kaleidoskopom sme sa rozhodli vzdať hold tejto životodarnej kvapaline.

Biológia – Vajce

Vzhľad vajec sa líši podľa živočíšneho druhu, ich obsah je vždy chránený pevnejším povrchom. Na povrchu sa nachádza škrupina, pod ňou vonkajšia a vnútorná papierová blana. Ako sa bude správať vajíčko bez škrupiny?

Tematický celok:

  • Vajce

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vedieť overiť experimentom jednotlivé vlastnosti organizmov.

Medzipredmetové vzťahy

  • Chémia: Vlastnosti látok. Roztoky
  • Fyzika: Vlastnosti kvapalín

Fyzika – Ilúzia alebo optický klam

Optický klam alebo optická ilúzia vychádza z nesprávneho vnímania obrázka alebo objektu človekom. Na základe vlastností ľudského oka je obraz mozgom vnímaný inak, ako je to v realite. Pripravili sme si pre vás experiment s vodou, rozhodnite, či je alebo nie je optickou ilúziou.

Tematický celok:

  • Zrkadlá

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Formulovať hypotézy a overiť ich experimentom.

Medzipredmetové vzťahy:

  • Chémia: Vlastnosti látok.

Stiahnite si dokument

Chémia – Vodné sklo

Je vodný roztok kremičitanu sodného – Na2SiO3. V druhej polovici dvadsiateho storočia sa u nás používal na skladovanie vajec. Naukladali sa do pohára a zaliali vodným sklom. Roztok upchal póry v škrupinách a potom vydržali ako čerstvé celé mesiace. Používa sa ako lepidlo a kedysi sa s ním konzervoval povrch sôch pri reštaurovaní.

My sme ho použili ako „živnú pôdu“ pre našu chemickú záhradku.

Tematický celok:

  • Premeny látok

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vedieť vysvetliť pozorované javy na základe chemických zákonov.

Medzipredmetové vzťahy

  • Fyzika: Vlastnosti látok.

Matematika – Zrážky

Ak hovoríme o zrážkach vo všeobecnosti, myslíme tým častice vody, ktoré vznikli v atmosfére kondenzáciou vodnej pary. Pokrývajú veľkú časť pojmu hydrometeor. Sú hlavnou časťou kolobehu vody v prírode. Na povrch zeme padajú len z niektorých typov oblakov, môžu mať pevné alebo kvapalné skupenstvo. Náš pracovný list sme zamerali na prácu s grafom, ktorý dokumentuje mesačné úhrny zrážok.

Tematický celok:

  • Slovné úlohy

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Riešiť jednoduché slovné úlohy, v ktorých sa ako podnet vyskytujú dáta – tabuľky, grafy.
  • Vedieť riešiť jednoduché slovné úlohy, v ktorých sa ako podnet vyskytujú dáta.

Stiahnite si dokument

Prírodoveda – Vzduch

Vzduch je podľa Wikipedie zmes plynov v atmosfére Zeme. Ak je stlačený v tlakových nádobách používa sa ako dýchací plyn. Nachádza sa v ňom najmä dusík, kyslík, argón a oxid uhličitý. Ostatné plyny len v stopových množstvách. Pripravili sme si pre vás pracovný list zameraný na dôkaz existencie vzduchu.

Tematický celok: Živočíchy

  • Neživá príroda a skúmanie prírodných javov

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied:

  • Vedieť, že vzduch sa nachádza všade, že vypĺňa priestory, ktoré sa zdajú byť prázdne.

Stiahnite si dokument