Legislatíva
Vybavovanie sťažností po novom

Podľa zákona o sťažnostiach musí riaditeľ postupovať pri prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a písomnom oznámení výsledku prešetrenia alebo kontrole vybavenia sťažnosti. Vybavovanie sťažností upraví vnútorným predpisom.
Riaditeľ prešetruje sťažnosti, ktoré smerujú výlučne proti zamestnancom školy. Sťažnosti, ktoré smerujú proti nemu, musí odstúpiť príslušnému orgánu.
Ktoré podania sa považujú a ktoré sa nepovažujú za sťažnosť? Zákon vymedzuje, že sťažnosťou je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len „sťažovateľ“), ktorým:
a) sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len „činnosť“) orgánu verejnej správy,
b) poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.
Oproti predchádzajúcemu zákonu o sťažnostiach je vypustená možnosť poukázať v sťažnosti na ohrozenie práv alebo právom chránených záujmov.
Podania, v ktorých pisateľ požaduje niečo prešetriť, avšak bez poukázania na konkrétne nedostatky alebo na porušenie právnych predpisov, bez domáhania sa chránenia vlastných práv alebo právom chránených záujmov, sa v súlade s § 3 zákona o sťažnostiach nepovažujú za sťažnosť a nevybavujú sa v režime zákona o sťažnostiach. Riaditeľ školy by však mal v rámci kontrolnej činnosti primerane využiť aj podnety z podaní, ktoré nie sú sťažnosťami.
Sťažnosťou nie je podanie, ktoré:
• má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu a nie je v ňom jednoznačne vyjadrené, ochrany akého svojho práva alebo právom chráneného záujmu sa osoba domáha,
• poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie alebo vybavenie je upravené iným právnym predpisom,
• je sťažnosťou podľa osobitného predpisu,
• smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa iného právneho predpisu,
• podáva orgán verejnej správy, pričom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu verejnej správy,
• podáva osoba poverená súdom na výkon verejnej moci (exekútor, notár).
Vybrané z publikácie Poradca riaditeľa školy.
Máte záujem o školenie na túto tému? Dajte nám vedieť na akademia@raabe.sk |