Prevádzka školy

Vysoké školy sa musia správať viac trhovo

Vzdelanie treba považovať za produkt, tvrdí Marcel van der Hoek, generálny riaditeľ ABB Slovensko.

ABB je švajčiarska spoločnosť – v čom sa odlišuje tamojší a slovenský manažment? Postrehli ste zásadné rozdiely v riadení firmy?

Priamo vo Švajčiarsku som nepracoval, ale v ABB máme veľmi medzinárodne prostredie a stanovené štandardy, máme vlastnú kultúru. Porovnávať jednotlivé krajiny však nie je jednoduché. Momentálne však vo Švajčiarsku majú najmä jednu horúcu tému: príliš silný frank v obklopení krajín, ktoré platia eurom.

Je na Slovensku dostatok kvalifikovaných ľudí pre odvetvie, v ktorom podnikáte? Mnohé firmy sa sťažujú, že majú problém s technicky zameranými profesiami.

ABB má záujem o vysokokvalifikovaných ľudí, to je náš biznis. Potrebujeme mladých, ale aj skúsených ľudí. V súčasnosti s ich dostatkom nemáme problémy a neboli ani predtým. Aj študenti, ktorí ešte školu neskončili, prejavujú záujem o prácu pre nás. Ak však potrebujete vysokošpecializovanú pozíciu, môže to byť problém, ale to nie je špecifikum Slovenska.

Existuje dlhodobo rastúci záujem o humanitné profesie, ale o technické sa mladí zaujímajú málo. Má podobné problémy aj Holandsko?

V čase, keď som študoval, tam bola presne taká istá diskusia o nedostatku IT profesií. Je to všeobecný problém, nie len na Slovensku. Humanitné smery sú jednoducho atraktívnejšie.

Je vôbec možné tento trend ovplyvniť?

Univerzity by sa mali správať ako firmy. Musia mať dobrý marketing, kvalitu a výstupy. Mali by byť lídrom v technológiách, zamerať sa na najnovšie trendy. Je tiež dôležité, aby na projektoch spolupracovali s komerčným sektorom. Mali by sa teda správať ako súčasť pracovného trhu, vzdelanie tiež možno považovať za produkt.

Zdroj: SITA (Hospodárske noviny)