Vzdelávanie a výchova

Využitie projektovej metódy pri rozvíjaní poznávacích procesov žiakov

Využitie projektovej metódy pri rozvíjaní poznávacích procesov žiakov
Výchovno-vzdelávací proces už nepredstavuje iba vytváranie nových vedomostí a zručností žiakov. Sú naň kladené ďalšie požiadavky – požiadavka reality, globality, sociability, finality, kritickosti, racionality, efektívnosti.

V súvislosti s týmito požiadavkami stoja učitelia pred otázkou: „Ako dosiahnuť splnenie týchto požiadaviek?“ „Existujú účinné prostriedky, ktorými možno ľahko a rýchlo modernizovať, racionalizovať a optimalizovať vyučovanie?“

Jedným z prostriedkov, ktorý umožňuje kognitivizáciu, emocionalizáciu, motiváciu, socializáciu, axiologizáciu a kreativizáciu osobnosti, je projektové vyučovanie.

Projektové vyučovanie je koncepcia, v ktorej je projektová metóda hlavnou metódou vyučovania a využívanie projektu tvorí prevažujúcu časť vyučovania. Projektová metóda je moderný spôsob vyučovania, ktorý zodpovedá všetkým požiadavkám na trvalé hodnoty a rozvoj tvorivých schopností.

Aké sú základné princípy projektového vyučovania? Ako by mal učiteľ postupovať a na čo by nemal zabudnúť pri realizácii projektového vyučovania?

  • Prihliadajte na potreby a záujmy žiakov – uspokojte potrebu ich aktivity, nových skúseností, potrebu vlastnej zodpovednosti, sebarealizácie a vlastných záujmov, čím zabezpečíte aj motivovanosť žiakov.
     
  • Zvoľte aktuálnu tému – otvorte svoju školu širšiemu okoliu, spoločenstvu, ale aj osobnej situácii žiaka a riešeniu jeho problémov.
     
  • Využite interdisciplinaritu – ponúknite celistvé poznanie, integrujte znalosti a zručnosti z rôznych odborov, umožnite získavať poznatky pre život a budúcu prax a nielen izolované odborné poznatky z určitého odboru.
     
  • Uplatnite sebareguláciu žiakov pri učení – poskytnite žiakom dostatočný priestor, aby mohli plánovať, realizovať a hodnotiť svoj projekt, aby sa učili učiť.
     
  • Zamerajte pozornosť na produkt – práca na projekte prináša produkt, a tým potvrdzuje zmysel učenia, vyžaduje dokumentáciu priebehu a výsledkov, ich prezentáciu v škole i mimo nej.
     
  • Nechajte žiakov pracovať v skupinách – skupinová realizácia znamená prepojenie činnosti žiakov v zmysluplnej tímovej práci, učí ich spolupracovať.
     
  • Spojte školu so životom okolia a spoločnosti – spoločenská relevantnosť.

 

Pri projektovom vyučovaní sa kladie mimoriadny dôraz na oblasť humanizácie, integrácie, globalizácie.

Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.