Vzdelávanie a výchova

Ako pracovať s rómskymi deťmi a integrovať ich do kolektívu?

Ako pracovať s rómskymi deťmi a integrovať ich do kolektívu?
Pred pár dňami (v utorok 8. apríla) bol Medzinárodný deň Rómov. Ministerstvo školstva pri tejto príležitosti pripomenulo, že na Slovensku už štvrtý rok prebieha národný projekt Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít. Zapojených je 200 škôl a projektu sa zúčastňuje 28 tisíc žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Právo na kvalitné vzdelávanie majú všetky deti, aj tie rómske. Téme sa budeme venovať aj na Medzinárodnej odbornej RAABE konferencii pre pedagógov Učiteľ nie je Google – nemôže ani nemusí vedieť všetko. Workshop s názvom Prekonanie bariér pri výučbe detí zo sociálne znevýhodneného prostredia prebehne pod vedením Mgr. Timey Stránskej. Za okrúhlym stolom budeme tiež diskutovať na tému Zmyslupná inklúzia v školách pod vedením prof. PhDr. Marty Horňákovej, PhD., ktorá pôsobí na Katedre liečebnej pedagogiky Univerzity Komenského v Bratislave.

Majú deti šancu uspieť?     

Na Slovensku žije viac ako 400 tisíc Rómov. Podľa prieskumu, ktorý urobilo Rómske mediálne centrum na košickom sídlisku Lunik IX, takmer polovica opýtaných detí povedala, že ich rodičia nie sú schopní ani ochotní im pomáhať pri príprave do školy a napríklad 40 % detí nemá doma na štúdium dostatok miesta. V škole tento rok často chýbalo až 44 % detí, väčšinou preto, že lebo sa museli starať o mladších súrodencov.

Ako takýmto deťom pomôcť? Pedagóg v tomto prípade zohráva veľmi dôležitú úlohu. Je dôležité, aby poznal osobnostný a sociálny vývin rómskych detí a dokázal porozumieť ich kultúre. Práve škola totiž môže byť pre žiaka motiváciou a inšpiráciou, ako sa vymaniť zo zabehnutého spôsobu života.

Zdroj: Školský portál, SITA