Vzdelávanie a výchova
Ako pripraviť dobrý test na hodnotenie žiakov
Postup pri tvorbe testu
Základnou funkciou testu je kontrola, získanie spätnej väzby od žiakov. To umožňuje ďalej prispôsobiť vyučovanie, určiť smer, akým by sa učiteľ mal uberať, aby jeho snaha „priniesla ovocie“.
Aby test mal požadovanú výpovednú hodnotu, odporúča sa pri jeho tvorbe postupovať nasledovne:
Postup prípravy vlastných testov v troch etapách
a) plánovanie – príprava projektu
Pripravte si učebné osnovy, vzdelávacie štandardy, vzdelávacie štandardy s exemplifikačnými úlohami, učebnice, cvičebnice a pod.
b) konštrukcia
1. vyberte tému,
2. analyzujte testované učivo,
3. zvážte prvky učiva, to znamená, ktoré pojmy z prebratého učiva sú obtiažnejšie, akú majú váhu na
škále od 5 po 1, (úroveň 5 by mali mať najvšeobecnejšie pojmy),
4. vyberte prvky učiva, teda rozhodnite sa, ktoré pojmy je potrebné z hľadiska vzdelávacieho štandardu
testovať v rámci jednotlivých tematických celkov, ktoré sú podstatné, dôležité,
5. vyberte, ktoré poznávacie operácie chcete/budete testovať (viď taxonomické vzdelávacie ciele na
zapamätanie, porozumenie, aplikáciu, analýzu, syntézu či hodnotenie),
6. usporiadajte a vážte poznávacie operácie - zostrojte si tabuľku – plán testu, ktorý bude obsahovať:
prvky učebnej látky, váhu jednotlivých úloh, ktoré kognitívne operácie v teste použijete,
7. vytvorte scenár testu (špecifikačnú tabuľku),
8. tvorte banku úloh, otázok,
9. posúďte banku úloh – ich oponentúra,
10. zostavte test,
11. test pilotne otestujte,
12. analýzujte výsledky pilotáže,
13. vyhodnoťte pilotné testovanie.
c) kontrola
1. upravte a selektujte úlohy, odstráňte chyby,
2. vytvorte paralelné formy testu (skupiny),
3. test graficky upravte,
4. vytvorte si manuál – ako budete test bodovať, hodnotiť, známkovať.