Vzdelávanie a výchova
Ako vzniká knižka - edukačná aktivita

Ciele edukačnej aktivity:
• rozvíjať si povedomie o knihách,
• rozvíjať si povedomie o vzniku knihy, z čoho sa vyrába,
• rozvíjať si povedomie o texte a ilustrácii v knihe,
• rozvíjať si povedomie o spisovateľovi a ilustrátorovi,
• uplatňovať jemnú motoriku,
• kooperovať pri spoločných aktivitách,
• orientovať sa v priestore.
Postup:
1. Hra – Ako rastie strom: Deti sa stočia do klbôčka ako semienko v zemi. Učiteľka rozpráva básničku: Semienko v zemi čakalo, Stromček malý kníše sa vo vetre, Deti spolu s učiteľkou napodobňujú, ako vyrastá zo semienka veľký strom. Čo všetko je z dreva? (Kocky, hračky, stoličky, stoly atď.) 2. Hra – Pílime stromy: Deti sa postavia do dvoch radov oproti sebe. Vždy dve a dve deti sa chytia krížom za ruky a znázornia pílenie dreva a spolu s učiteľkou si pospevujú: Pílim, pílim za rána,
3. Výroba papiera a knižky: Keď je drevo spílené, odvezú ho do továrne, ktorá sa volá papiereň a z dreva sa vyrobí papier, ktorý je potrebný na výrobu knižky. V papierni sa drevo pomelie, pomieša sa z vodou na kašu, ktorá sa vylisuje, vysuší a vznikne papier. Z papiera sa vyrobí knižka. Chlapček – bábka sa spýta: Veď to je čudné, ten papier je biely, nič na ňom nevidno, aká to bude knižka? Čo si budem prezerať? Učiteľka sa spýta detí, kto vie, čo treba urobiť, aby papier nebol čistý a bola z neho veselá knižka? Ak deti nevedia, učiteľka vysvetlí – knihy píše ujo spisovateľ, ktorý má nápad, o čom by mohla byť knižka. Napr. básnička o mačiatkach napísal ujo spisovateľ Jozef Pavlovič: Báseň A aby bola knižka veselá, tak ujo maliar – ilustrátor nakreslí obrázky k tomu, čo napísal ujo spisovateľ. Čo by mal nakresliť ujo maliar k tejto básničke? (Mačiatka.) Koľko? |
Pokračovanie edukačnej aktivity nájdete v publikácii Dieťa a jeho svet.