Vzdelávanie a výchova

Bojovníci proti drogám z našich škôl ešte nevymizli

Každá škola by mala mať koordinátora prevencie drogových závislostí. Je to funkcia, o ktorej sa už dlho nehovorí, akoby upadala do zabudnutia. Cítia to aj samotní pedagógovia, ktorí sú touto funkciou poverení. Na činnosť koordinátorov dozerá Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie,ktoré sľubuje intenzívnejšiu spoluprácu.

Alena Póczosová vyučuje v Základnej škole Jarná v Poprade. Tvrdí, že funkcii koordinátora prevencie drogových závislostí sa v predchádzajúcom pôsobisku v susednej škole na Letnej ulici venovali naplno. „Bolo to aj hodnotené. Teraz ma touto funkciou nikto nepoveril,“ dodala. Zaspomínala si na časy, keď sa s touto funkciou narábalo intenzívnejšie. „Robili sa semináre a stretnutia na túto tému, no už roky som nebola pozvaná nikde,“ povedala.

Varuje formou hier
Podľa Póczosovej ide v týchto projektoch o primárnu prevenciu. „Aby deti vôbec s drogou nezačali, pretože ak už raz začnú, je neskoro. Snažím sa hravou formou na besedách vysvetliť deťom všetky riziká a pojmy,“ doplnila. S deťmi hráva tematické hry a hlavne sa ich snaží varovať. „Pýtam sa ich napríklad na to, čo by kričali, ak by boli pľúca fajčiara alebo pečeň alkoholika,“ dodala. Všetky tieto aktivity robieva v rámci školského klubu. Ako však tvrdí, akoby sa na túto činnosť zabudlo. „Je to škoda, pretože to boli vždy veľmi zaujímavé akcie a projekty,“ uzavrela Alena Póczosová.

Odráža sa to v odmenách
Podľa riaditeľa Základnej školy na Jarnej ulici v Poprade táto funkcia je aj nie je. „Využívame záujem pani učiteľky, ktorá je v tomto smere fundovaná. Robí to roky a berie to ako svoje poslanie,“ povedal a dodal, že pri odmenách prihliada aj na túto činnosť. „Robí toho veľa pre deti, hlavne pre problémové, a tak si to zaslúži,“ doplni

Podľa Milana Antaša z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie je ich úlohou viesť metodiku a dohľad nad celou činnosťou koordinátorov. „Vyvíjame snahu, aby koordinátori boli pravidelne preškoľovaní. Niekedy však, keď robíme vzdelávacie aktivity a z dvadsiatich príde len päť ľudí, tak nás to trochu mrzí,“ dodal. Práve minulý týždeň posielal Antaš výzvu riaditeľom škôl, aby sa spolupráca zintenzívnila. „Chceme zabezpečiť pravidelné stretávanie s koordinátormi. Chceme, aby to bola stabilizovaná funkcia, kde by sa tomu pedagógovia viac venovali,“ zdôraznil.

Popradčania majú na protidrogové opatrenia v školách rôzne názory. Žofia Budziňáková si myslí, že takéto funkcie treba. „Dnes to kultúrne a športové vyžitie chýba. Mladí sú na ulici a ich rodičia kvôli práci na nich nemajú veľa času,“ dodala.

Zdroj: SITA (Korzár)