Vzdelávanie a výchova

Budovanie autority a jej udržanie

Budovanie autority a jej udržanie
Autorita je definovaná ako výraz výnimočného postavenia jedinca alebo inštitúcie, čo obvykle stojí na vedomostiach, skúsenostiach a výsledkoch práce. U učiteľa rozlišujeme dva druhy autority, a to formálnu a neformálnu.

Pri budovaní autority je dôležité:

  • mať na pamäti, že ako učitelia máte nielen svoje povinnosti, ale aj svoje práva – právo na disciplinovanosť žiakov, na úctu, na ticho, keď hovoríte a pod.,
  • mať „vyplnený“ celý priestor triedy – učiteľ by sa mal prechádzať po triede a nadväzovať očný kontakt s jednotlivými žiakmi,
  • pôsobiť sebavedomo a zároveň pokojne – sebavedomé vystupovanie pôsobí už na neverbálnej úrovni (rovný postoj, pohľad priamo do očí); k sebavedomej komunikácii patrí jasné a zrozumiteľné dávanie pokynov a následne dôsledné dodržiavanie očakávaní.

 

Pri vytvorení osobnej – neformálnej autority, ktorá trvá aj niekoľko mesiacov, stoja čiastkové kroky, ktoré možno zhrnúť takto:

  • Prejavujte záujem o každého žiaka.
  • Žiakov oslovujte menom. Ak si nepamätáte mená všetkých žiakov, tak sa radšej spýtajte na meno; nie je vhodné vyhýbať sa osloveniam.
  • Používajte pozitívnu spätnú väzbu, pričom svoju pozornosť nezameriavajte len na výkon, ale predovšetkým si všímajte snahu.
  • Snažte sa o pozitívne nazeranie na žiaka. Je dokázané, že spôsob, akým učiteľ vníma žiaka, je determinujúci a má priamy vplyv nielen na žiakovo správanie, no zároveň aj na jeho výkonnosť.
  • Prejavujte úctu a rešpekt pomocou slov „prosím“ a „ďakujem“, ospravedlňte sa, ak je to potrebné.
  • Stanovujte jasné a zrozumiteľné inštrukcie, pričom si overujte, či ich všetci pochopili.
  • Stanovujte jasné pravidlá a dôsledne ich dodržiavajte.
  • Prejavujte svoju profesionalitu – buďte presní na začiatku i na konci hodiny, pripravujte sa na hodiny, obohacujte ich o zaujímavé a netradičné formy práce.
  • Navodzujte situácie, ktoré robia učenie zábavným, zmysluplným, zážitkovým, tvorivým. Voľte vyučovacie metódy, do ktorých sa môžu žiaci aktívne zapojiť.

 

Vybrané z publikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách.