Vzdelávanie a výchova

Celoškolská stratégia prevencie šikanovania

Celoškolská stratégia prevencie šikanovania
Detská agresivita je celosvetovým problémom. V súčasnosti však už nie je len záležitosťou vekového obdobia puberty a adolescencie, ale posúva sa do obdobia mladšieho školského veku a pribúda v ňom bezohľadnosť a brutalita.

Pri celoškolskej stratégii prevencie šikanovania je dôležitá komplexnosť. Ak sa zapojí celý učiteľský zbor, žiaci, učitelia a ich rodičia, práca bude intenzívnejšia a výsledky skôr viditeľné. Základný princíp, ktorý musí platiť od prvého dňa školského roku bez výnimky pre všetkých, je: „Sme škola, kde sa šikanovanie netoleruje.“ Uvedomujeme si, že je ľahké vyhlásiť to, ale náročné každý deň dodržiavať spomínanú stratégiu.

Kritériá efektívnej stratégie:

  • musí byť vypracovaná v procese širokej a dôkladnej diskusie – žiakov, učiteľov, zamestnancov školy, školského psychológa, rodičov;
  • musí byť jasne stanovené, že šikanovanie nebude v škole tolerované;
  • stratégia musí obsahovať základné princípy a presne vymedzené pravidlá žiaduceho a nežiaduceho správania, odmien za ich dodržanie a trestov za ich porušenie;
  • stratégia musí byť súčasťou školských pravidiel správania a disciplíny;
  • žiakom, učiteľom, rodičom musí byť poskytnutý presný návod, čo robiť v prípade, ak sa o šikanovaní dozvedia;
  • pozornosť musí byť venovaná vhodnej a príjemnej atmosfére v škole;
  • stratégia by mala byť priebežne aktualizovaná.

Dôležitým rysom stratégie by mali byť napísané Legislatíva pre učiteľský zbor, ktoré obsahujú zvládnutie vhodného aj nevhodného správania. Ostatní zamestnanci školy – vychovávatelia, kuchárky, školník a pod. by mali byť oboznámení so stratégiou správania a dodržiavať ju. To isté platí aj pre rodičov.

Stratégia by sa mala používať pri všetkých aktivitách školy – v budove aj mimo nej. Dávame tým najavo, že v škole je spoločenstvo ľudí, nielen fyzický priestor. Nejednotná stratégia vedie k zvýšeniu problémov. Dobrá stratégia umožňuje priebežné prispôsobovanie meniacim sa potrebám, úspechom či zlyhaniam.

Vybrané z publikácie Čo robiť, keď... .