Vzdelávanie a výchova

Čo sa skrýva za zlými známkami dieťaťa?

Čo sa skrýva za zlými známkami dieťaťa?
Najčastejšie vývinové poruchy učenia dnešných detí súvisia s čítaním a písaním. Poruchy učenia u detí sa ťažko rozoznávajú - najskôr na ne upozorňujú len niektoré príznaky a prejavy. „Za poruchami učenia môžu byť poruchy pozornosti či sluchu,“ vysvetľuje špeciálna pedagogička Hana Laciková z bratislavského Inštitútu detskej reči.

No najčastejšie sú to špecifické poruchy učenia známe ako dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia, pri ktorých ide o neschopnosť naučiť sa čítať a písať prípadne počítať, a to pri dobrom intelekte dieťaťa, dobrom sociálnom zázemí i podmienkach v škole.
  
Vývinové poruchy učenia bývajú často dedičné. Rodičia s dyslexiou by mali počítať s tým, že ich dieťa bude trpieť rovnakými problémami.
  
Poruchu odhalia testy. Každá skupina ťažkostí pri učení si vyžaduje iný prístup v náprave. „Rodič by mal reagovať na akékoľvek ťažkosti v učení dieťaťa. Hovoriť o tom s jeho učiteľom a následne vyhľadať odbornú pomoc v centrách špeciálno-pedagogického poradenstva a centrách pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie,“ zdôrazňuje Laciková.
  
Vladimír Raučina, riaditeľ Súkromného centra špeciálnopedagogického poradenstva v Bánovciach nad Bebravou hovorí, že poruchy učenia sa u detí dajú diagnostikovať pomocou niekoľkých testov. „Keďže tieto deti nemajú znížený intelekt, nepreraďujú sa do špeciálnej školy ako kedysi.
  
Považujú sa za žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a vzdelávajú sa v bežných triedach ZŠ,“ povedala Jarmila Strechová z alokovaného pracoviska centra v Trenčíne.
  
Závažnejšia dyskalkúlia v popradskom Centre pedagogickopsychologického poradenstva a prevencie sa v poradni najčastejšie stretávajú s dysgrafiou, ktorá postihuje grafickú stránku písomného prejavu. „Najmenej s dyskalkúliou, ktorá ovplyvňuje osvojovanie si matematických schopností," povedala špeciálna pedagogička Barbora Fedorová.
  
V Bánovciach nad Bebravou majú prevažne v starostlivosti deti s poruchami čítania (dyslexia) a písania. Častou poruchou učenia je aj porucha pravopisu (dysortografia).

Menej sa vyskytuje, ale o to závažnejšia je porucha matematických schopností. U týchto detí je narušená schopnosť počítať, ale aj čítať čísla, orientovať sa v čase, narušené sú predstavy o množstve a s nimi súvisiaca ekonomická gramotnosť. Znížená je aj schopnosť osvojiť si pravidlá spoločenských hier, tanca a podobne,“ povedal Raučina.

Impulz na vyšetrenie dávajú poradni najčastejšie školy. Rodič alebo zákonný zástupca s ním však musia súhlasiť.

Špecifické poruchy učenia sú podľa Hany Lacikovej „behom na dlhú trať“. Vyžadujú si systematickú prácu, spoluprácu odborníkov, rodičov i dieťaťa. „Čím skôr sa na ne príde, tým je prognóza lepšia,“ povedala Fedorová. „Dôležitý je chápavý prístup - dieťa netrestať, ale hľadať príčinu zlyhávania v škole.

Zdroj: SITA

Vzdelávanie detí s poruchami učenia a pozornosti - odborná pomoc pre prácu s deťmi s diagnostikovanou poruchou učenia (dyslexia, dysgrafia, atď.).