Vzdelávanie a výchova

Čo škola môže a musí urobiť pre profesijný rozvoj svojich pedagógov?

Reforma obsahu výchovy a vzdelávania nie je možná bez „reformných“ učiteľov. Uvedomili si to aj naši zákonodarcovia a schválením zákona č. 317/2009 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov poskytli učiteľom nové možnosti pre ich profesijný rast.

V zákone im priznali právo na kontinuálne vzdelávanie a profesijný rozvoj. Zodpovednosť za kontinuálne vzdelávanie pedagógov zákon uložil riaditeľovi školy. V súvislosti s profesijným rozvojom pedagogických zamestnancov riaditeľom pribudli i ďalšie povinnosti. Hoci je to práca navyše, ak sa jej dobre zhostia, pomôžu svojim učiteľom stať sa kvalitnejšími pedagógmi a zlepšia tak úroveň školy.

Prehľad nových úloh spolu s návodom na ich plnenie prináša publikácia Profesijný rozvoj zamestnancov školy. Je určená všetkým, ktorí sa na škole spolupodieľajú na rozvoji zamestnancov, t. j. riaditeľom škôl, ich zástupcom, predsedom predmetovej komisie, predsedom metodického združenia i uvádzajúcim učiteľom. v logických krokoch ich postupne zoznamuje s ich novými povinnosťami.

Prvá časť knihy predstaví čitateľom potrebnú legislatívu a nové skutočnosti, ktoré v súvislosti s profesijným rozvojom upravuje. Riaditelia sa tiež dozvedia, aké úlohy im pribudli a ako sa profesijný rozvoj odzrkadlil vo vnútorných predpisoch školy.

Druhá časť knihy ukáže čitateľom, ako vykonávať analýzu vzdelávacích potrieb a ako na jej základe so zohľadnením ďalších kritérií vytvoriť plán kontinuálneho vzdelávania. Priložený je i jeho vzor.

Vzdelávanie zamestnancov nestačí, samozrejme, len plánovať. Čo všetko riaditeľ musí a môže pre organizáciu a zabezpečovanie vzdelávania urobiť, objasní tretia časť knihy. V prvom rade podrobne zoznamuje s povinnosťami školy pri uskutočňovaní adaptačného vzdelávania – vysvetlí, ako vybrať uvádzajúceho pedagóga a aké sú jeho povinnosti pri vedení začínajúceho učiteľa. Obsahuje i vzor programu adaptačného vzdelávania. Okrem toho poradí, čo môže škola urobiť pre svojich zamestnancov v rámci interného vzdelávania a aké metódy sú účinné pri vzdelávaní dospelých ľudí a navyše pedagógov.

Zákon č. 317/2009 Z.z. ... ukladá vedúcim pedagogickým zamestnancom povinnosť vykonávať ročné hodnotenie pedagogických zamestnancov. Ako toto hodnotenie vykonávať a čo všetko si v rámci neho v práci zamestnanca všímať? Tipy i vzory hodnotiacich hárkov ponúka štvrtá časť knihy. Osobitne sa sústreďuje na hodnotenie začínajúceho pedagogického zamestnanca. Podrobne vysvetlí, ako má vyzerať otvorená hodina začínajúceho pedagogického zamestnanca a jeho záverečný pohovor. Poskytuje i vzory súvisiacej dokumentácie, napr. vzor protokolu o ukončení adaptačného vzdelávania či vzor rozhodnutia riaditeľa školy.

Práve vzory potrebnej dokumentácie robia knihu zvlášť užitočnú pre riaditeľov škôl. Poskytnú im potrebnú inšpiráciu, istotu a ušetria čas.

Publikácia Profesijný rozvoj zamestnancov školy nie je uzavretým dielom. Rovnako ako ostatné publikácie nakladateľstva Dr. Josef Raabe Slovensko je lístkovnicou, ktorá bude pravidelne aktualizovaná o nové informácie. Čitatelia tak budú mať k dispozícii vždy aktuálne informácie a nové podnety, ktoré im umožnia efektívne usmerňovať profesijný rozvoj svojich zamestnancov a vybudovať kvalitnú školu.