Vzdelávanie a výchova
Dafné ukončilo významný výchovno-vzdelávací projekt

Projekt bol realizovaný prostredníctvom šiestich aktivít v spolupráci so zahraničnými partnermi z Dánska, Nórska, Islandu a Francúzska. Občianske združenie Dafné natočilo aj didaktický fi lm s názvom Ostrov v prúde. Ten bol spolufinancovaný z Finančného mechanizmu EHP, Nórskeho finančného mechanizmu a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
„V súčasnosti náš projekt končí po dobe 21 mesiacov. V poslednej etape sa nám podarilo dokončiť aj dokumentárny film Ostrov v prúde, na ktorý sme veľmi hrdí. Zachytáva problematiku integrácie ľudí s postihnutím a snažíme sa v ňom upozorniť na to, že netreba sa zameriavať nielen na integráciu ako takú, ale aj na jej vyšší stupeň inkluzív. Chceme pripraviť spoločnosť na to, aby dokázala akceptovať ľudí s postihnutím. Film bude distribuovaný do rôznych škôl, či už základných alebo stredných a, samozrejme, sa budeme snažiť dať ho odvysielať aj v niektorých médiách. Boli by sme veľmi radi, keby práve s týmto fi lmom pracovali učitelia a študenti a mali možnosť diskutovať o danom probléme,“ hovorí Mgr. Jana Kšiňanová PhD., hlavná expertka projektu.
Problematika filmu je vykreslená cez príbeh študentky so zrakovým postihnutím, ktorá bola vzdelávaná integrovanou formou v bežnej základnej škole. Prvé roky strávené v škole nemala sťažené len náročnejším prístupom k učebnej látke, ale aj agresívnym správaním niektorých žiakov v škole. Celkový pohľad na proces integrácie detí s postihnutím dokresľuje časť nakrútená v Nórsku a na Islande. Ďalším dielom nadácie Dafné je aj kniha Rozprávka zo škrupinky. „Cez rozprávkový príbeh kuriatka, ktoré bolo nevidiace, sa nám podarilo motivovať deti k tomu, aby pochopili život človeka, ktorý má nejaké zrakové postihnutie. Nenásilným, milým spôsobom môžu deti spoznať život takýchto ľudí. K príbehu sme vydali aj metodickú príručku, aby učitelia a rodičia, ktorým sa knižka dostane do rúk, dokázali s jednotlivými časťami knižky pracovať a zahrať sa so svojimi žiakmi a ratolesťami. Cieľom je, aby deti spoznali, aké je to byť nevidiaci alebo mať nejaké iné postihnutie,“ priblížila myšlienku knihy Mgr. Jana Kšiňanová PhD.
Niektorí študenti mali možnosť zúčastniť sa stáže na Islande
Samozrejme, že tam neboli len pre zábavu, ale usilovne pracovali so žurnalistom a fotografom. Ich úlohou bolo fotoobjektívom, a taktiež perom zachytiť školstvo a integráciu na už spomínanom Islande. Ich výsledky vyšli v brožúrke „Boli sme v škole na Islande...“. Na záver zhodnotila Jana Kšiňanová projekt „Nie je škola ako škola, nie je žiak ako žiak“ slovami: „Mali sme záverečný seminár a videli sme obrovské nadšenie všetkých expertov a ľudí, ktorí boli v tomto projekte priamo, alebo nepriamo zainteresovaní. Tí, ktorí sledovali náš projekt z trochu iného pohľadu, teda ako prijímatelia, zhodnotili tento projekt ako najlepší z oblasti rozvoja ľudských zdrojov. Ohodnotený bol Nórskym finančným mechanizmom a Finančným mechanizmom EHP za najlepší práve v tejto prioritnej oblasti. Výsledky tohto projektu a spätné väzby nás motivujú k tomu, aby sme vo svojej práci pokračovali aj naďalej. Máme určitú ideu, ale o tej budeme informovať neskôr.“
Zdroj: SITA (Žilinský večerník)