Vzdelávanie a výchova
Dejepis v múzeu núti študentov rozmýšľať

Dejepisárka na dôchodku Judita Poliačiková a etnologička z martinského múzea preniesli dejepis zo škôl do múzea. Projekt Bádanie v múzeu posúva predstavy o vyučovaní dejepisu. Od študentov sa očakáva samostatné myslenie a hľadanie odpovedí na základné otázky, prečo a čo z toho vyplýva.
V múzeu musí prednášať aj žiak
Projekt sa môže stať súčasťou vyučovania histórie na stredných školách. Ministerstvo školstva rozhoduje, či ho odporučí všetkým školám. Skupiny študentov sa rozpŕchnu po múzeu s rôznymi témami a riešenie hľadajú v expozíciách múzea. „Je tu všetko, čo potrebujú.
Informácie musia len nájsť, analyzovať a na základe toho riešiť problém,“ hovorí H. Zahradníková. Najdôležitejšie nie je nemecké osídľovanie našich území, ale odpoveď, prečo k nemu došlo. „Západná Európa bola preľudnená.
Remeselníkov bolo veľa na malom priestore. Hľadali územie s nižšou konkurenciou,“ ozýva sa Dominik. Mladík si zapolemizoval s dobovými historikmi, čím šokoval aj učiteľky. V dobovom citáte objavil chybu. „Neboli to Tatári, ktorí vpadli do kráľovstva, ako píše. Boli to Mongoli, ale vtedajší kronikári kočovníkov dali do jednej skupiny a nazvali ich Tatári.
Pravdepodobne tak došlo k zámene,“ hovorí Dominik a pokračuje opisom dobového obrázka. „Na bielom koni je Belo IV. a za ním sú Mongoli. Obzerá sa a na obraze má vystrašený pohľad,“ dodáva rok bitky a meno chána.
Inšpirácia prišla zo susednej Viedne
Študentov riešenie historických problémov priamo v múzeu baví. Sú uvoľnení, sedia na vyvýšenom pódiu a úspešným riešeniam tlieskajú. Popri historických témach sa dozvedeli aj o význame latinčiny v stredoveku, o ovplyvňovaní sa národov, jazykov či kultúr. „Určite je to lepšie ako v škole,“ konštatujú gymnazistky a projekt oceňuje aj ich učiteľka Eva Šimová. Judita Poliačiková učila takmer 40 rokov dejepis na martinskom gymnáziu.
Po skúsenostiach v škole, v Debatnom klube, modelovom Európskom parlamente a návšteve vo viedenskom múzeu, kde videla študentské bádanie v praxi, vypracovala s etnologičkou H. Zahradníkovou projekt. Pred takmer tromi rokmi ho ponúkla múzeu a odvtedy funguje.
Študenti si vypočujú v škole prednášku o téme, s učiteľom vyberú problém a hľadajú príčiny a jeho dôsledky. V skupinách s odlišnými názormi, hľadajú argumenty a obhajujú svoje tézy a vyvracajú argumenty druhej skupiny. Sami bádajú, analyzujú, diskutujú, formulujú názory.
Zdroj: SITA (Turčianske noviny)
Štítky: ministerstvo školstva