Vzdelávanie a výchova
Deviataci často nevedia prečítať ani jednu stranu textu

Ako reagujú naši učitelia na výsledky testov PISA?
Vždy po zverejnení výsledkov testovania táto téma v učiteľských kruhoch rezonuje a zároveň ich výsledky mrzia. Mnohí z nich sa snažia, aby sa žiaci v sledovaných oblastiach zlepšovali, ale v konečnom dôsledku konštatujú, že výsledky sú len obrazom toho, že našej spoločnosti nezáleží na kvalite vzdelania.
Takže na vine nie sú učitelia, ani ,,hlúpi“ žiaci, ale systém vzdelávania?
Jednoznačne, môže za to zle nastavený systém. Každý priemerný, mnohokrát aj podpriemerný žiak sa dostane na gymnázium a žiaľ aj na štúdium na univerzite. Deťom chýba motivácia k dosahovaniu kvalitných výsledkov v škole. Nie je záujem o štúdium náročnejších predmetov a odborov. Chýba tu tlak na žiaka zo strany spoločnosti, ale aj rodiča.
Ako v tejto oblasti môžu pomôcť rodičia?
Rodičia by si mali uvedomiť, že učiteľ nemôže suplovať ich úlohu pri vzdelávaní dieťaťa. Ak rodič nemotivuje dieťa k dosahovaniu kvalitných výsledkov v škole, učiteľ nemá veľa šancí zvrátiť hodnoty, ktoré má žiak nastavené výchovou.
Podľa PISA až 30 % školákov nerozumie tomu, čo číta. Ako by sa mohli žiaci v tejto oblasti zlepšiť?
Tento problém treba začať riešiť už na 1. stupni ZŠ. Ak má žiak šikovného učiteľa, ktorý pracuje s textom často, núti rôznymi cvičeniami analyzovať ho a dieťa má aj podporu rodiča, žiaci potom na 2. stupni nemajú s čítaním problém.
Ale deti zrejme nemajú veľký vzor v čítaní ani doma...
Je to tak. Ani rodičia v súčasnosti nemajú veľa času na kontrolu svojho dieťaťa. Pritom by stačilo 1-2-krát týždenne dať dieťaťu prečítať text a následne ho prerozprávať vlastnými slovami.
Testy PISA robia deviataci. Čo o ich čítaní hovoria učitelia?
Učitelia mi často hovoria, že deviataci majú bežne problém s prečítaním textu v rozsahu jednej strany a s jeho následným porozumením. Keď žiak doma nevidí svojich rodičov čítať noviny či knihu, nie je k čítaniu zvlášť motivovaný, ostáva to len v réžii učiteľa.
Aké materiály môžu žiakom pomôcť, aby porozumeli textu?
Naše nakladateľstvo vie, že táto problematika je na školách aktuálna. Máme vypracované materiály na čítanie s porozumením pre 1. stupeň, sú to pracovné zošity Tajomstvá sveta.
V čom sú tieto zošity praktické?
Za textom vždy nasledujú cvičenia, ktoré zasahujú aj do medzipredmetových vzťahov, aplikujú poznatky z textu a zároveň sú prípravou na Monitor 5. K zošitom získavajú učitelia ešte ďalšie materiály - texty s cvičeniami a úlohami pre ročníky 1. - 4. a aj softvér ALF, použiteľný s interaktívnou tabuľou pre motiváciu žiakov a zatraktívnenie čítania s porozumením.