Vzdelávanie a výchova

Diagnostika vizuálneho vnímania dieťaťa v materskej škole

Diagnostika vizuálneho vnímania dieťaťa v materskej škole
Posudzovanie jednotlivých položiek v oblasti vizuálneho vnímania možno aplikovať v HETz-teste, ktorý môže použiť pedagóg v praxi materskej školy.

HETz-test (v preklade „rukou doplňujúci test“) je neštandardizovaným testom, ktorého aplikácia môže byť súčasťou pedagogickej diagnostiky pedagóga v materskej škole. Daný test s konkrétnymi zadaniami je vhodné administrovať pri vstupe do materskej školy (na začiatku školského roka, pripadne priebežne), s možnosťou opakovať aplikáciu až po 6 – 8 mesiacoch.

Cieľom HETz-testu je (z)mapovať konkrétne položky v oblasti vizuálneho vnímania dieťaťa predškolského veku, a tým poukázať na nedostatočnú či zníženú úroveň daného tvaru či funkcie v oblasti vizuálnej percepcie.

Dieťa má možnosť pracovať s kresbovou predlohou, dostáva možnosť dokresľovať chýbajúce detaily, či konkrétne tvary „jednoduchého domu a jeho okolia“. V podstate pracuje s tzv. nedokončenou predlohou určenou na posudzovanie úrovne počiatočného písania.

Jednotlivé položky HETz-testu možno hodnotiť numerickými hodnotami, t. j. kvantitatívne v rozsahu 0 – 1, kde sú hodnotám priraďované aj verbálne hodnotenia (zvládol a nezvládol). Používa sa dichotónne škálovanie v hodnotení, keďže medzihodnota zvládol čiastočne ovplyvňuje konečné ukazovatele zvládania jednotlivých položiek v oblasti grafomotoriky.

Činnosť je odporúčané integrovať ako súčasť hrovej aktivity. Dieťa pracuje s nedokončenou predlohou – doplňuje dom a jeho okolie. Deťom predloha pripomína omaľovánku, aj keď ňou nie je.

V snahe akceptovať individuálnu schopnosť koncentrovať sa a fyziologickú krivku únavnosti dieťaťa je proces diagnostikovania prispôsobovaný aktuálnym možnostiam detí. Realizuje sa individuálne, nie v malých skupinách (pretože proces spracovávania je dôležitým parciálnym procesom v diagnostike.

Vybrané z publikácie Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy. V publikácii nájdete prehľad informácií od teoretických východísk diagnostiky a jej metód až po stimulujúce aktivity na prácu s deťmi.