Vzdelávanie a výchova

Diagnostikovanie dieťaťa prostredníctvom hry

Diagnostikovanie dieťaťa prostredníctvom hry
Aby mohol učiteľ dieťaťu pomôcť sa rozvíjať, potrebuje mať o ňom veľa informácií. Jeden zo spôsobov, ako tieto informácie získať, je hra.

Sila hry ako prostriedku diagnostikovania dieťaťa spočíva najmä v tom, že dieťa sa správa spontánne, nemá pocit, že učiteľ niečo zisťuje, má z hry radosť a jeho správanie je komplexné. Hra umožňuje sledovať dieťa celostne, holisticky, v komplexe prejavov jeho správania, nie vytrhnuto, izolovane sa zameriavať len na jednotlivé čiastkové aspekty – hoci diagnostika hrou umožňuje aj toto.


Ak chce učiteľ diagnostikovať dieťa prostredníctvom hry, musí zvážiť nasledujúce otázky:

  • Na čo sa chcem v diagnostike zamerať (čo chcem zisťovať)?
  • V akej hre sa dieťa prejaví tak, aby som to zistil (ktorá hra je vhodná pre môj zámer)?
  • Je zamýšľaná aktivita naozaj hra alebo len cvičenie, aktivita?
  • Viem si predstaviť, ako sa asi bude dieťa v hre prejavovať? Viem, čo budem sledovať?
  • Budem sa do hry zapájať alebo nechám dieťa/deti hrať sa samo/-y?
  • Viem, ako budem zaznamenávať zisťované javy?
  • Stihnem si zaznamenať, čo sledujem? Nebolo by lepšie použiť kódovanie (skratky, značky)? Aké kódovanie použijem?
  • Viem, aké diagnostické metódy použijem?
  • Ako budem sledované javy vyhodnocovať? Aké metódy na vyhodnotenie zistených informácií použijem?
  • Na koho sa budú vzťahovať získané údaje, do akej miery sa dajú zovšeobecňovať?

 

Cieľom diagnostiky hrou sa môžu stať:

  • konkrétne kompetencie dieťaťa/detí,
  • úroveň rozvoja jeho/ich osobnosti (kompetencie v oblasti kognitívnej, socio-emocionálnej či perceptuálno-motorickej)alebo aj
  • samotná hra, či učiteľova kompetencia realizovať hru.

 

Zorganizovať hru tak, aby učiteľ mohol deti diagnostikovať v jej priebehu, je veľmi náročné. Všeobecne sa odporúča, aby sa učiteľ nezapojil do hry, ak je jeho cieľom pedagogická diagnostika. Otvára sa mu tak priestor na pozorovanie, ktoré je pokladané za jednu z metód pedagogickej diagnostiky. Dopredu by si mal premyslieť a vytvoriť pozorovací záznam, do ktorého si zvolí položky, ktoré chce u dieťaťa sledovať a zisťovať ich úroveň. Podľa cieľa diagnostiky volí aj druh hry. Ak napríklad chce vedieť, či dieťa zvládlo konkrétne správanie, môže zvoliť rolovú hru.

Vybrané z publikácie Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy.