Vzdelávanie a výchova
Didaktická hra ako prostriedok rozvoja žiaka

Učiteľ ako organizátor hry nesmie zabudnúť na to, že hru nestačí iba pripraviť a dať jej voľný priebeh. Hra je totiž hrou iba pre žiakov, ale pre učiteľa je vážnou a zodpovednou pracou.
Ako sa teda hrať?
Otázka sa javí ako zbytočná len pri jednoduchých a známych hrách. Iná situácia nastáva, ak chce učiteľ použiť novú náročnejšiu hru. Môže sa stať, že dobrý úmysel môže skončiť sklamaním, hra deti nenadchne, naopak, môže ich znechutiť a nudiť. Aby táto situácia nenastala, mal by si učiteľ pri príprave hry dať odpoveď na tieto otázky:
- Aké sú predchádzajúce skúsenosti žiakov, pre ktorých hru chystám?
- Aké sú hráčske skúsenosti moje ako pedagóga a organizátora hry?
- V akom prostredí bude hra prebiehať?
- Aké sú možnosti materiálneho a organizačného zabezpečenia a čo budem potrebovať v priebehu hry?
- Koľko času mám k dispozícii?
- Nevytratí sa jej účinok do ďalšej vyučovacej hodiny?
Okrem týchto základných otázok treba ešte:
- jasne vysvetliť pravidlá,
- správne rozdeliť žiakov (každá skupina má byť rovnako silná),
- každú hru so žiakmi zhodnotiť,
- pochváliť víťazov, pochváliť všetkých čestne hrajúcich,
- zaujať negatívne stanovisko pri porušovaní pravidiel hry.
Aby hra splnila náš výchovný zámer a aby obidve strany mali z hry úžitok, musí byť učiteľ schopný hru čo najlepšie uviesť a jej dopad čo najefektívnejšie využiť. Prvé dve zásadné otázky, ktoré si učiteľ musí položiť ešte pred hernou aktivitou, sú: „Čo sledujem hrou? Aký je výchovný cieľ?“ a „Ktorá hra sa pre cieľ hodí najlepšie?“
Učiteľ v priebehu hry:
- sleduje psychicky a fyzicky stav žiakov, nezabúda ich pochváliť, povzbudiť,
- opakuje a ochraňuje dané pravidlá,
- nenásilne vedie hru, aby pokračovala správnym smerom,
- by nemal sedieť za stolom,
- žiaci by mali mať pocit, že sa s nimi hrá.
Každá aktivita potrebuje iné zakončenie. Niektoré treba zakončiť vyhlásením víťazov, inokedy rozdiskutovať. Zo strany učiteľa si záver vyžaduje niekedy humorné a ľahké vyznenie, inokedy vážnosť, toleranciu a citlivý prístup k jednotlivým žiakom. Je už na pedagógovi, akým spôsobom prácu ohodnotí – slovne alebo známkou.
Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.