Vzdelávanie a výchova
Digitálne učebnice žiakov bavia!

Jednou zo škôl, ktorá sa zapojila do testovacieho projektu digitálnych učebníc, je aj Základná škola na Gessayovej ulici v bratislavskej Petržalke. Vybrali sme sa tam na šiestacku hodinu fyziky, aby sme sa zistili, ako prebieha jej výučba a ako ju deti berú.
„Dnes sa naučíme niečo o hustote telies a ako sa takáto hustota vypočíta,“ privítala šiestakov učiteľka fyziky. Začal som hľadať v závitoch teóriu hustoty, čo som sa učil na základnej. Na to, čo nám predtým učiteľky diktovali do zošitov a snažili sa vysvetliť slovne, som si však narýchlo nevedel spomenúť. No žiaci v triede s interaktívnou tabuľou môžu na suchú teóriu zabudnúť.
Všetko názorne a graficky učiteľka špeciálnym perom na tabuľu nielen písala, ale aj názorne v dvojrozmernom programe ukazovala, ako sa počíta hustota telies.
Perom potiahla kľúč do nádobky s vodou a do debaty zapájala aj deti. „Koľko nám vo valci vystúpila voda, keď sme tam vložili kľúč?“ pýtala sa detí. Tie to odčítali z tabule, zapísali do vzorca a vyrátali hustotu kľúča. V tabuľke zaškrtli podľa výsledku hustoty, z akého materiálu je vyrobený. Ďalšie zadania už skúšali na tabuli sami.
Bavilo ich to „Zvyšné príklady vyrátate doma a zajtra sa pozrieme, ako to každému vyšlo,“ povedala učiteľka.
Mala tým na mysli vzdelávací portál naučsaviac.sk, kde si môžu žiaci vypracovávať úlohy zadané učiteľom priamo doma v interaktívnom programe a učiteľ zas zistí na hodine výsledky ich práce. „Zajtra uvidím, ako vám príklady vyšli aj aký čas ste tomu venovali,“ dodala ich fyzikárka.
Keď som zaspomínal na naše hodiny fyziky na základnej škole, názorné interaktívne vysvetľovanie a zapájanie žiakov do príkladov ich bavilo omnoho viac ako nás takmer samá teória a zároveň vedeli reagovať na všetky učiteľkine otázky.
Veria v úspech metódy „Na túto novú interaktínu výučbu máme zatiaľ nielen pozitívne reakcie žiakov, ale pochvaľujú si aj atraktívne domáce úlohy,“ povedala riaditeľka školy Viera Šuleková. Zároveň verí, že od budúceho roku sa dostane tento spôsob výučby do všetkých škôl. „Očakávam, že najmä mladšia veková kategória učiteľov je naklonená práci s digitálnou učebnicou už aj pre to, že v reformných ročníkoch máme každý rok problémy s učebnicami,“ dodala.
Zdroj: SITA (Plus jeden deň)
BIOLÓGIA - metodická príručka učiteľovi ukáže, ako používať digitálne obsahy v praxi a dať tak vyučovaniu biológie úplne iný rozmer.