Vzdelávanie a výchova
Edukačná aktivita na letné dni

Pomocou témy Environmentálna výchova – ochrana prírody budete napĺňať tieto výkonové štandardy (špecifické ciele):
- zhotovenie výtvorov z rozmanitého materiálu a rôznymi technikami (strihanie, lepenie, maľovanie, kreslie atď.), uplatnenie technickej tvorivosť;
- počúvanie s porozumením, reagovanie na jednoduché otázky jednoslovnou, viacslovnou odpoveďou alebo jednoduchou frázou;
- prejavenie vzťahu a ochranárskeho postoja k prírodnému prostrediu.
Edukačná aktivita Zachráňme rybičky – čistenie rybníka je určená deťom vo veku 5 – 6 rokov.
Ciele edukačnej aktivity:
- vytvárať ochranárske postoje,
- pochopiť význam prírodného prostredia pre život,
- spolupracovať a kooperovať pri hre – starostlivosť o prírodu (rozdelenie úloh),
- vzájomne komunikovať pri riešení problému (dohodnúť sa),
- pochopiť význam starostlivosti o prírodu.
Pomôcky:
- lavór s vodou,
- udice s magnetom, sitko – podberák,
- papierové (alebo drevené) rekvizity – rybičky uchytené kancelárskou spinkou, z papiera vyrobené a kancelárskou spinkou uchytené fľaše, konzervy a iný odpad, ktorý môžeme nájsť v znečistenom rybníku.
Postup:
1. Deti usadíme okolo "rybníka". Rozhovorom „Zachráňme čarovný rybník!“ pripravíme deti na aktivitu:
Predstavte si, že by ste sa vybrali na výlet do prírody. Je vám veľmi teplo, z diaľky zbadáte rybník – jazierko, potešíte sa, že sa môžete okúpať, a keď prídete bližšie, zbadáte toto… (v rybníku sú papierové (alebo drevené) rekvizity). Chceli by ste sa ešte osviežiť v takej vode? Prečo? Čo spravíte? Ako sa osviežite? Čo môžu v takomto prípade robiť zvieratká? Ako sa osviežia ony? Čo sa s nimi stane? Prečo? Páčila by sa vám príroda bez zvierat? Čo by sme mali spraviť? Prečo?
2. Komunikujte s deťmi prostredníctvom vhodne kladených otázok tak, aby pochopili význam starostlivosti o prírodu a jej ochranu:
• Vedeli by zvieratká samy zachrániť takýto rybník? Čo by sme mohli spraviť my? Ako?
• Usadíme deti okolo rybníka, ktorý sme si vytvorili, a požiadame ich, aby ho vyčistili.
• Predmety, ktoré do rybníka nepatria, odstraňujú „lovením“ na udičku s magnetom na konci. Z rybníka loví jedno dieťa, ostatné deti kontrolujú správnosť. Neskôr sa deti vymenia.
Záverečná fáza:
• Vyhodnotíme aktivitu, zistíme, či deti pochopili potrebu starať sa o prírodu, a napokon môžeme viesť rozhovor o pocitoch a radosti z vyčisteného rybníka.
• Rozhovor o tom, ktorý rybník sa deťom páčil viac a prečo.
• Pochopenie edukačného obsahu (čo do rybníka patrí, čo nie) môžeme overiť prostredníctvom pracovného listu Rybník.
Pracovný list Rybník - stiahnuť
ŠP odporúča: Kuliferdo - školská zrelosť