Vzdelávanie a výchova
Funkcia a osobnosť pedagóga vo výchove mimo vyučovania

Medzi najzákladnejšie vlastnosti pedagóga patria jeho osobnostné vlastnosti (vôľové, charakterové, citovo-temperamentné, pracovné, povahové a pod.), schopnosti (všeobecné a špecifické) a zručnosti (pedagogicko-psychologické, sociálne).
Významnou črtou pedagóga voľného času sa stáva jeho:
- osobnostný imidž,
- tvorivé a pedagogické kompetencie,
- schopnosť zastávať sociálne roly.
Pre pedagóga, ktorý pracuje s deťmi a mládežou v dobe mimo vyučovania, je najdôležitejšie, aby dokázal vytvoriť bezpečné, tvorivé ovzdušie a pohodu, aby dbal na uspokojovanie individuálnych potrieb, na rozvoj záujmov a špecifických schopností.
K tomu je potrebné, aby:
- mal pochopenie a záujem o deti ako o individuality,
- dokázal ich vhodne motivovať,
- podporoval ich nápaditosť, tvorivosť, záujem o činnosť a vzdelávanie.
Súčasťou profesie vychovávateľa je pedagogické pôsobenie v rôznych typoch zariadení pre výchovu mimo vyučovania. Štruktúra týchto zariadení je veľmi rôznorodá svojimi funkciami, obsahom činností aj vekom vychovávaných.
Vybrané z publikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách.