Vzdelávanie a výchova

Funkcia a osobnosť pedagóga vo výchove mimo vyučovania

Funkcia a osobnosť pedagóga vo výchove mimo vyučovania
Samotný pedagóg je v pedagogike voľného času veľmi významným činiteľom.

Medzi najzákladnejšie vlastnosti pedagóga patria jeho osobnostné vlastnosti (vôľové, charakterové, citovo-temperamentné, pracovné, povahové a pod.), schopnosti (všeobecné a špecifické) a zručnosti (pedagogicko-psychologické, sociálne).

Významnou črtou pedagóga voľného času sa stáva jeho:

  • osobnostný imidž,
  • tvorivé a pedagogické kompetencie,
  • schopnosť zastávať sociálne roly.

Pre pedagóga, ktorý pracuje s deťmi a mládežou v dobe mimo vyučovania, je najdôležitejšie, aby dokázal vytvoriť bezpečné, tvorivé ovzdušie a pohodu, aby dbal na uspokojovanie individuálnych potrieb, na rozvoj záujmov a špecifických schopností.

K tomu je potrebné, aby:

  • mal pochopenie a záujem o deti ako o individuality,
  • dokázal ich vhodne motivovať,
  • podporoval ich nápaditosť, tvorivosť, záujem o činnosť a vzdelávanie.

Súčasťou profesie vychovávateľa je pedagogické pôsobenie v rôznych typoch zariadení pre výchovu mimo vyučovania. Štruktúra týchto zariadení je veľmi rôznorodá svojimi funkciami, obsahom činností aj vekom vychovávaných.

Vybrané z publikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách.