Vzdelávanie a výchova

Hodnotenie výchovno-vzdelávacej činnosti materskej školy z hľadiska činnosti učiteľky

Hodnotenie výchovno-vzdelávacej činnosti materskej školy z hľadiska činnosti učiteľky
Materská škola je zodpovedná za úroveň a kvalitu poskytovaných výchovných a vzdelávacích služieb. Kvalitu výchovno-vzdelávacej činnosti možno dosiahnuť najmä posilňovaním kontrolných a hodnotiacich mechanizmov.

Skvalitňovanie, resp. zvyšovanie kvality výchovno-vzdelávacej činnosti ako odborného pôsobenia učiteľky materskej školy pri výchove a vzdelávaní detí predškolského veku je možné predovšetkým pravidelným zisťovaním, porovnávaním a posudzovaním výchovy a vzdelávania podľa vopred stanovených kritérií.

Uvádzame príklad takýchto kritérií.

Učiteľka pri uplatňovaní pedagogických a didaktických zásad:

  • jasne a zrozumiteľne formulovala ciele výchovno-vzdelávacej činnosti,
  • ciele boli v súlade s cieľmi štátneho a školského vzdelávacieho programu,
  • ciele a obsah témy boli v súlade s učebnými osnovami,
  • monitorovala plnenie cieľov prostredníctvom spätnej väzby,
  • účelne využívala didakticko-technické prostriedky a učebné pomôcky v súlade s cieľmi a obsahom výchovno-vzdelávacej činnosti,
  • diferencovala úlohy a činnosti vzhľadom na rozdielne výchovno-vzdelávacie potreby detí (deti so zdravotným znevýhodnením, nadané deti a deti zo sociálne znevýhodneného prostredia),
  • akceptovala individuálne tempo detí a rozdiely z hľadiska jednotlivých vzdelávacích oblastí (perceptuálno-motorickej, sociálno-emocionálnej, kognitívnej),
  • uplatňovala požiadavky, ktoré boli pre deti vekovo, vývojovo a individuálne primerané,
  • využívala formatívne a sumatívne hodnotenie ako motiváciu k napredovaniu a zvyšovaniu výkonov.

     

Na stiahnutie:
Hodnotiaci hárok pre učiteľku >>
Hodnotiaci hárok pre dieťa >>

 

 
Viac sa o spôsobe hodnotenia učiteľky materskej školy, ako aj o hodnotení detí v materskej škole dočítate v publikácii Materská škola a jej riadenie.