Vzdelávanie a výchova
Hry na rozvoj sluchového vnímania

Čo to bolo? Aký zvuk?
Cieľ: vnímanie zvukov, rozoznávanie a diferenciácia zvukov, pozornosť.
Pomôcky: predmety vydávajúce zvuk.
Postup: Pripravíme si predmety vydávajúce zvuky – bubon, trúbku, umelú fľašu s paličkou a pod. Deti s nimi oboznámime, následne sa otočia chrbtom a pri zvuku hádajú, o ktorý predmet išlo. Deti môžu mať k dispozícii obrázky predmetov a daný predmet môžu zdvihnúť a ukázať.
Kukučka, zakukaj
Cieľ: vnímanie zvukov, diferenciácia zvukov – hlasu kamarátov.
Postup: Jedno dieťa stojí vpredu chrbtom ku kamarátom. Učiteľ určí ukázaním, kto má vydať zvuk – zakukať. Dieťa vpredu háda, kto to bol. Deti sa môžu snažiť aj meniť svoje hlasy.
Ako hrá píšťalka?
Cieľ: rozlišovanie dĺžky zvukov.
Pomôcky: píšťalka alebo iný hudobný nástroj, kúsky gumy pre deti.
Postup: Učiteľka hrá na píšťalke krátky alebo dlhý tón a deti držia gumu v ruke. Ak učiteľka zahrá dlhý tón, deti gumu natiahnu, ak krátky tón, guma zostane krátka. Podporujeme sluchový vnem aj taktilným a pohybovým spôsobom.
Kto prejde cez bránu
Cieľ: diferenciácia prvej hlásky v slove.
Postup: Spievame krátky popevok zlatá brána alebo iný, ktorý deti poznajú. Dve deti robia bránu, ostatné chodia popod ňu. Keď zastane pieseň, ten, kto je pod bránou, hľadá slovo na hlásku v bráne, ktoré sme si určili; ak nevie, musí dať zálohu.
Telefón
Cieľ: načúvanie zvukom reči.
Postup: Deti sedia v kruhu a do ucha hovoria slovo (vetu), ktoré vymyslel prvý hráč. Posledný hráč povie slovo (vetu), ktoré počul.
Viac hier a aktivít nájdete v publikácii Problémové dieťa v predprimárnom vzdelávaní.