Vzdelávanie a výchova
Jarná dúha – zmeny v prírode

Pomocou témy Jarná dúha – zmeny v prírode budete s deťmi napĺňať výkonové štandardy (špecifické ciele): rozlíšiť podľa typických znakov ročné obdobie, poznať, opísať, rozlíšiť niektoré prírodné javy ovplyvnené počasím, poznať niektoré jarné kvety, priradiť, rozoznať a pomenovať farby a množstvo iných.
Edukačná aktivita pre 3- až 4-ročné deti: Dúhový dážď
Ciele edukačnej aktivity:
• rozvíjať povedomie o jari,
• vedieť vymenovať niektoré charakteristické znaky jari,
• vedieť pomenovať tri základné farby dúhy,
• vytvoriť dúhové farebné odtiene,
• vytvoriť nové farby zmiešaním,
• uplatňovať jemnú motoriku,
• kooperovať pri spoločných aktivitách,
• orientovať sa v priestore.
1. Vonku ešte prší, no slniečko už nedočkavo vykuklo spoza mrakov a svieti cez posledné retiazky dažďových kvapiek. Kvietky sa tešia, dvíhajú hlávky k oblohe a tu – zázrak! Dažďová prehánka sa končí a do jej kvapiek už svietia prvé lúče slnka. V tej chvíli vzniká krásna pestrofarebná dúha. (Dažďové kvapky sú ako zrkadielka, slnečné lúče sa od nich odrážajú a lámu. Biele slnečné svetlo je zložené z mnohých farieb. Odrazom v kvapkách sa láme a rozkladá na farby, ktoré vidíme v dúhe. Deti vidia obrázok, kde sa slnečný lúč dotkne kvapky a od nej v inom uhle vychádza ako farebná dúha.)
Pokus:
Deti sa pozerajú do vypuklého dna lyžice – to je ako zrkadielko, kvapka. Tvar sa im odráža z každej strany, ale zakaždým inak. Takýchto kvapiek je v daždi veľa, celkom maličkých, a dážď vyzerá ako clona (jemný záves), od ktorej sa odráža veľa slnečných lúčov a vzniká dúha.
Učiteľka má pripravenú dúhu, ktorú drží nad deťmi medzi dažďovými kvapkami (visiace kvapky) a slniečkom (bábka pripevnená na stene), pričom slniečko má za chrbtom.
Snežienka si povedala:
„Dnes nie je deň ako druhý,
je po daždi, slnko opäť svieti,
nad lúkou suší farebné dúhy.“
• Pači sa vám dúha? Prečo?
• Ktoré farby ju tvoria?
Skúsme sa zahrať na dúhový dážď:
Kvapky dopadajúce za daždivého dňa na okenné tabule deti dobre poznajú. Touto hrou sa snažíme zachytiť podstatu tejto ich skúsenosti a pridáme ju k dúhovým farbám, na ktoré tak radi pozeráme po jarnej prehánke. Pri používaní farieb rôznych tónov a hustoty sa deti učia miešať farby a poznávajú, ako jednotlivé kvapky stekajú a vytvárajú trvalý portrét ich spomienok na dažďové kvapky.
• Zmiešame tri základné temperové farby s vodou tak, že z každej farby si pripravíme tri stupne hustoty – riedku, strednú a hustú.
• Na stojan si pripevníme vhodný papier a deťom predvedieme alebo navrhneme, aby si namočili kefku do farby a pritlačili ju silno na horný okraj papiera. Z kefky budú stekať dole po papieri kvapky a potôčiky farby.
• Pozorujeme, akou rýchlosťou rôzne farby stekajú. Ktoré sú rýchlejšie? Husté či riedke? Čo sa stane, keď sa spojí červená a modrá farba? Žltá a modrá? Všímame si, ako vznikli na papieri rôzne farebné odtiene a obrazce.
2. Na záver edukačnej aktivity použijeme pracovný list Jarná príroda – úlohou detí je vyfarbiť len tie veci, ktoré patria k jari.
Tipy:
• Postavíme sa s deťmi nad veľký papier a necháme kvapkať jednotlivé kvapky z kefky na papier. Rozprávame sa o tom, čo kvapky namaľovali.
• Farbu môžeme striekať prudkým pohybom kefiek – treba postupovať opatrne, aby nedošlo k znečisteniu odevov a okolia.
• Môžeme si pripraviť veľký pohár na zaváranie s odstátou vodou. Kvapkáme doň jednotlivé farby – pozorujeme, čo sa deje.
• Pripravíme si opäť veľký pohár na zaváranie, ale napustíme doň čerstvú vodu z vodovodu – porovnáme, čo sa dialo v odstátej vode a čo v čerstvej.
• Môžeme nakvapkať farby na jednu vnútornú stranu preloženého papiera, zatvoriť, pritlačiť, znovu otvoriť. Rozprávame sa o tom, čo vzniklo, o farebnosti. Hľadáme, čo vzniknutý tvar deťom pripomína. Po vyschnutí môžeme tvary dotvoriť kreslením.
• Vytvoríme si paletu z umelohmotných formičiek od vajíčok. Každé dieťa dostane formičku naplnenú vodou. Pripravíme si potravinárske farby a zafarbíme jednu časť červenou, druhú modrou, tretiu žltou farbou. V ostatných miskách bude čistá voda. Deťom dáme očné kvapkadlo (pipetu) a vyzveme ich, aby zo základných farieb miešali ďalšie. Spočiatku im pomáhame tak, že hovoríme, ako postupovať: Do jednej misky daj trochu červenej farby. Akú farbu by si chcel pridať? Aká farba vznikla? Počas miešania sa s deťmi rozprávame o ich objavoch: Ako najlepšie pripraviť zelenú farbu? Dokážete namiešať aj iný odtieň oranžovej?
Ďalšie nápadité edukačné aktivity k tejto tematike, ako aj aktivitu s využitím IKT vo výchovno-vzdelávacej činnosti nájdete v publikácii Dieťa a jeho svet.