Vzdelávanie a výchova

Klíma školskej triedy

Klíma školskej triedy
Učenie a správanie žiakov neprebieha samostatne, nie je izolované od prostredia. Naopak, ovplyvňuje ho mikrosociálne prostredie, v ktorom sa žiaci pohybujú. Ide najmä o prostredie dané školskou triedou v skupine žiakov približne rovnakého veku, s ktorými sa žiak kamaráti (alebo nekamaráti), ktorých mienka je preňho dôležitá.

Klímu spoločne vytvárajú:
- všetci žiaci konkrétnej školskej triedy,
- skupiny žiakov, na ktoré sa trieda rozdeľuje,
- žiaci stojaci mimo týchto skupín,
- a samozrejme učitelia, ktorí tu vyučujú.

Učitelia si uvedomujú, že každá trieda, v ktorej učia, sa v priebehu hodiny a cez prestávky správa inak, že priebeh hodiny s rovnakou látkou môže byť v každej (i paralelnej) triede iný. Bolo by nemožné nájsť dve rovnaké triedy, ktoré by na prácu jedného učiteľa reagovali zhodne. Do jednej triedy chodí učiteľ rád, do inej práve naopak, a aj tieto preferencie vo vzťahu k jednej triede môžu byť u dvoch učiteľov odlišné, lebo každá trieda reaguje rôzne na každého učiteľa.

Je to výsledok zvláštností triedy, zvláštnej klímy pre prácu učiteľa, ktorú si trieda vytvára. Učitelia sa o nej zvyčajne informujú, a tým nevedomky vytvárajú „povesť triedy“ v učiteľskom zbore.

Žiaci zo skúsenosti vedia, že každý učiteľ sa v ich triede správa inak, že hodina s rovnakou látkou prebehne s rôznymi učiteľmi odlišne, aj keby mali rovnakú aprobáciu. Rovnako si uvedomujú, že každá trieda, ktorú navštevovali, sa voči členom svojej skupiny správa inak. Do niektorých tried sa žiaci tešia, cítia sa v nich dobre a je im ľúto, keď sa s nimi na konci školskej dochádzky musia rozlúčiť. Existujú však aj triedy, v ktorých sú niektorí žiaci nešťastní, zažívajú posmech, napádanie, majú strach chodiť medzi spolužiakov.

Vybrané z publikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách. Nabudúce sa zameriame na vznik špecifickej klímy v triede.