Vzdelávanie a výchova
Kritika v pedagogickej praxi

Kritizovanie žiaka mladšieho školského veku
- Dôležitou súčasťou kritiky je pochvala, ocenenie za niečo iné, v čom sa dieťaťu darí.
- Iniciátorom zmeny, ktorú má naštartovať skritizovanie, musí byť pri malých deťoch vždy dospelý. Dieťa samo ešte nevie navrhnúť zmenu, nemá ešte skúsenosti s iným správaním v rovnakej situácii.
- Najdôležitejšie je, aby dieťaťu napriek kritike ostal pocit, že ho máte radi a že je hodnotné. Preto je namieste jednoznačne vyjadriť myšlienku a odkaz pre dieťa: „Hnevám sa, že si urobil niečo nepekné a musíme to zmeniť, ale stále ťa mam rovnako rád.“
- Situáciu riešte kritikou bezprostredne ako nastane. Deti mladšieho školského veku si nedokážu celé okolnosti situácie podržať v pamäti dlhší čas. Ak by ste chceli kritizovať týždeň po incidente, nedosiahnete taký efekt, ako keď to urobíte hneď.
- Situáciu riešte s pokojom, na pokojnom mieste bez iných podnetov.
- Nepátrajte po vinníkovi. Pomenujte konkrétne nevhodné správanie dieťaťa a urobte dohodu o tom, ako bude nabudúce reagovať inak. Vymyslite spolu konkrétny spôsob budúceho reagovania.
Tip: Na výtvarnej výchove nechajte žiakov nakresliť obrázok na tému „Čo sa mi nepáči na spolužiakovi.“ Dostanete priamu informáciu o tom, čo je najväčším kameňom úrazu. Ak sa v obrázku opakuje dieťa, ktoré chcete kritizovať, môžete použiť obrázky ako odrazový mostík. Dieťa uvidí, ako ho vnímajú ostatní a čo sa s tým dá robiť.
Kritizovanie žiaka staršieho školského veku
U stredoškoláka alebo staršieho žiaka ZŠ môže mať kritika podobu rozhovoru s dospelým. Môžete v nej sústrediť zodpovednosť za správanie na samotného žiaka. Je dostatočne vyspelý, aby si uvedomil chybu, vedel za ňu prijať zodpovednosť a urobiť zmenu. Samozrejme, vyjadrenie kritiky staršiemu žiakovi má tiež spĺňať zásady taktnej a konštruktívnej komunikácie. Takáto situácia v triede sa dá pri starších žiakoch využiť na tréning dávania a prijímania kritiky.
Ako môže dávať kritiku učiteľ rodičovi žiaka
Kritizovať rodičov za správanie ich dieťaťa je obzvlášť háklivé. Pomáha jasne oddeliť kritizované správanie od celkového hodnotenia dieťaťa. Rodičia majú tendenciu presúvať zodpovednosť za správanie dieťaťa v škole na školu, v duchu „doma sa správa normálne, ak neposlúcha v škole, je asi problém v škole, v učiteľoch, prečo by sme mali robiť poriadky, keď sme doma s dieťaťom spokojní“. Preto je dôležité vytvoriť s rodičmi koalíciu, získať ich pre spoluprácu, aby sa zmena diala celoplošne, na domácom aj školskom území.
Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.