Vzdelávanie a výchova
Krúžková činnosť v materskej škole

Krúžkovú činnosť v súlade s vyhláškou o materskej škole majú zabezpečovať v prvom rade kmeňové učiteľky. Úzko to súvisí najmä s veľmi širokým odborným potenciálom učiteliek materských škôl, ktoré majú to šťastie, že vzhľadom na absolvované stredoškolské, príp. aj vysokoškolské vzdelanie nie sú úzko predmetovo špecializovane, ale sú výborné tak v oblasti výtvarnej, ako aj hudobnej, pohybovej (vrátane tanečnej), literárno-dramatickej či spoločensko-vednej, alebo prírodovednej.
Krúžková činnosť sa organizuje v popoludňajších hodinách a na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu. Realizácia v dopoludňajšom čase znamená porušovanie Legislatíva o materskej škole.
Cieľom realizácie krúžkovej činnosti, rešpektujúc pritom to, že najúčinnejšou formou, metódou aj prostriedkom krúžkovej činnosti je hra a hrová činnosť, je:
- utvárať u detí návyk zmysluplne využívať voľný čas (primárna prevencia pred negatívnymi sociálno-patologickými javmi),
- kultivovať a celostne rozvíjať osobnosť dieťaťa,
- rozvíjať u detí špecifické kompetencie, na ktoré majú predpoklady,
- viesť deti ku kooperácii, spolupráci,
- rozvíjať u detí potrebu aktívneho sebarozvoja, sebaregulácie a sebareflexie.
Pri rozhodovaní sa o ponuke krúžkovej činnosti v konkrétnej materskej škole odporúčame rešpektovať:
- zameranie a profiláciu materskej školy,
- záujmy, nadanie a rozvojové možnosti a schopnosti detí,
- záujmy rodičov/zákonných zástupcov,
- špecifiká učenia a učenia sa detí predškolského veku,
- personálne možnosti materskej školy (odborný potenciál kmeňových učiteliek),
- materiálno-technické podmienky materskej školy,
- priestorové podmienky materskej školy (možnosti interiéru aj exteriéru),
- možnosti spolupráce, napr. s centrom voľného času, základnou umeleckou školou, rodičmi, kultúrnymi centrami, jazykovými školami, rôznymi odborníkmi atď.
Vybrané z publikácie Materská škola a jej riadenie.