Vzdelávanie a výchova

Metódy hodnotenia detí v materskej škole

Metódy hodnotenia detí v materskej škole
Hodnotenie dieťaťa v materskej škole je jednou z najdôležitejších činností učiteľky. Hodnotenie má na dieťa veľmi veľký a dlhodobý vplyv. Každý deň v materskej škole a každá činnosť dieťaťa, ktorú realizuje zámerne alebo spontánne, prináša množstvo príležitostí na hodnotenie dieťaťa.

V materskej škole sa používa široká škála metód pozorovania a hodnotenia dieťaťa, pričom medzi najfrekventovanejšie patrí:

1. Pozorovanie činnosti dieťaťa

Pozorovanie činnosti dieťaťa je cieľavedomé, plánovité a sústavné vnímanie javov a procesov výchovy a vzdelávania, ktoré smerujú k odhaľovaniu podstatných súvislostí a vzťahov, ktoré sú predmetom skúmania. Pozorovanie má v edukačnej praxi materských škôl nezastupiteľnú úlohu. Umožňuje skúmať dieťa v prirodzených podmienkach.

Cieľom pozorovania je poznávať schopnosti dieťaťa, jeho osobné vlastnosti, psychické stavy, sociálne vzťahy a ostatné prejavy, ktoré dieťa charakterizujú ako osobnosť a odlišujú ho od ostatných jednotlivcov. Väčšina učiteľov/učiteliek pozoruje činnosti dieťaťa alebo správanie sa dieťaťa pri rôznorodých aktivitách a činnostiach spontánne. Pri tomto pozorovaní učiteľ/-ka nevstupuje do pozorovania s vopred pripraveným pozorovacím kritériom a/alebo nástrojom.

2. Rozhovor

Rozhovor je spôsob získavania faktov na základe bezprostredného slovného kontaktu so skúmanou osobou. Pomocou rozhovoru zisťujeme tie stránky osobnosti, ktoré sú nedostupné priamym pozorovaním alebo inými diagnostickými metódami. Rozhovor je popri metóde pozorovania druhou najvyužívanejšou diagnostickou metódou pedagogickej praxe.

3. Analýza produktov detí

Pri tejto metóde pozorovania ide o analyzovanie rôznych produktov detí, či už produktov výtvarných, alebo pracovných činností, pracovných listov a pod.

4. Portfólio

Portfólio je zhromažďovanie produktov vytvorených dieťaťom v portfóliu (výrobky, výtvarné diela, produkty, pracovné listy, zošity). Je to usporiadaný súbor produktov dieťaťa za určité obdobie. Učiteľke aj rodičovi poskytne obraz o napredovaní, prípadne stagnácii dieťaťa v niektorej oblasti.

5. Slovné hodnotenie

Podstatou slovného hodnotenia je individualizácia hodnotenia. Slovné hodnotenie opisuje čo najpresnejšie individualitu dieťaťa. Prostredníctvom širokej škály rôznych slovných vyjadrení sa dá špecifikovať rozsah vedomostí, zručností jednotlivých detí v triede, ako aj ich osobný pokrok s dôrazom na individuálne zvláštnosti a osobitosti každého dieťaťa, dajú sa opísať príčiny neúspechu a ponúknuť perspektívy ďalšieho napredovania. Uznanie a pochvala dieťaťa je silným motivačným činiteľom napredovania dieťaťa.
 

Najčastejšie využívané druhy hodnotenia v materskej škole, formy hodnotenia dieťaťa a ukážky možností zaznamenávania hodnotenia detí nájdete v publikácii Materská škola a jej riadenie.