Vzdelávanie a výchova
Motorický vývin dieťaťa predškolského veku

Posudzovanie motorického vývinu
V diagnostickom posudzovaní úrovne motoriky sa zisťujú základné informácie o vývine motoriky dieťaťa. Na základe dostupných a získaných informácií sa potvrdí alebo zamietne existencia potenciálnych problémov v motorike, ktoré pomáhajú pri identifikácii oneskoreného vývinu v konkrétnej oblasti motoriky. Podľa úrovne zmien v motorickom vývine sa hodnotí aj celkový proces zrenia a optimálny vývin organizmu dieťaťa.
V začiatkoch procesu diagnostiky vývinu motoriky je žiaduce dodržiavať kroky:
• pomenovať aktuálny problém dieťaťa
• získať základné informácie o probléme dieťaťa
• zabezpečiť analýzu a interpretáciu problému v rámci odborných vyšetrení – ide o absolvovanie odborného vyšetrenia s cieľom diagnostikovať úroveň motorického vývinu v súvislosti s problémom dieťaťa; v danom kroku odborník vysloví prognózu a navrhne konkrétne opatrenia.
Diagnostika vývinu motoriky
V prípade realizácie diagnostiky sa pedagóg zameriava na hrubú a jemnú motoriku dieťaťa. Cieľom diagnostiky motoriky je získať ucelený obraz o silných a slabých stránkach dieťaťa. Ide o posudzovanie vnútorných schopností a zručností dieťaťa s cieľom koncipovanú stratégiu podporiť, fixovať alebo, naopak, začať stimulovať formou intervenčného prístupu.
V posudzovaní nedostatkov v hrubej motorike sa pozornosť zameriava na koordináciu (statická a dynamická), presnosť a spojenie pohybov horných a dolných končatín a vzájomnú koordinácia (napr. hádzanie loptičky, chôdza po čiare). Zatiaľ čo diagnostika jemnej motoriky sa zameriava na celkovú hybnosť a výkonnosť ruky, úchopovú zručnosť v kresbových a manipulačných činnostiach, pohyblivosť prstovú lateralitu.
Cieľom diagnostiky motorických ukazovateľov je informačný a motivačný aspekt pre bezprostrednú potrebu učiteľa, dieťaťa a taktiež aj rodiča. Konkrétne ide o vývinové obdobie, počas ktorého je dieťa začlenené v materskej škole, neskôr vstupuje do prvého ročníka základnej školy.
Test pohybovej spôsobilosti
Test pohybovej spôsobilosti sa používa na orientačné posudzovanie pohybovej spôsobilosti. Základom testu je neskôr upravená a doplnená Motometrická škála Ozereckého, ktorá vychádza z hodnotenia určených pohybových úloh odstupňovaných podľa obťažnosti v závislosti od vekových kategórií (od 2 do 13 rokov). Zisťujú sa pohybové úlohy, a to:
• statická koordinácia,
• dynamická koordinácia rúk,
• celková dynamická koordinácia,
• rýchlosť pohybu,
• súčasnosť pohybu,
• mimika.
Precvičte si s vašimi deťmi jemnú motoriku v online hre Cvičenie pre šikovných predškolákov.
Viac o diagnostike sa dozviete v diele Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy.