Vzdelávanie a výchova

Na učiteľku môžu žiaci VYPLAZOVAŤ JAZYK

Na učiteľku môžu žiaci VYPLAZOVAŤ JAZYK
Na Slovensku pravdepodobne nie je veľa takých škôl, kde by žiaci na učiteľku či dokonca riaditeľku mohli počas vyučovania vyplazovať jazyk. V Základnej škole na Ulici Matice slovenskej v Prešove si to však niektorí dovoliť môžu.

„Nechcem tým povedať, že by sme mali nevychované deti. To určite nie. Takúto výnimku majú iba žiaci nášho prípravného ročníka, ktorých ešte dobre neposlúchajú jazýčky a musia si ich precvičovať, aby sa naučili lepšie vyslovovať niektoré hlásky. No a môžu to robiť len v rámci niektorých hodín,“ vysvetľuje s úsmevom riaditeľka školy Renáta Rodáková.

Treba však doplniť, že takúto výnimku majú len deti v prípravných ročníkoch na takzvaných logopedických hodinách. Tých majú v priebehu týždňa dovedna sedem a učia sa na nich správne hovoriť. Majú narušenú schopnosť komunikovať Riaditeľka doplnila, že školský program pre žiakov s narušenou schopnosťou komunikácie umožňuje začať sa vzdelávať žiakom v prípravnom ročníku. Deti majú možnosť získať základy jazyka, matematiky, majú všetky výchovy a čo je dôležité, absolvujú hodiny individuálnej logopédie. „Pokiaľ tam teda je problém s vyslovovaním, tak je to neskutočne dobrá príprava na vstup do prvého ročníka. Chyby v písaní i čítaní totiž vznikajú na základe toho, že dieťa zle vyslovuje,“ dodala riaditeľka.

V súčasnosti tieto triedy navštevuje v škole 38 detí v štyroch špecializovaných triedach. Ide o deti s odloženou školskou dochádzkou. Väčšinou sa tieto chyby reči podarí odstrániť a deti nastúpia do bežnej prvej triedy, ale v prípade, že nejaké chybičky pretrvávajú, škola sa takýmto žiakom venuje aj individuálne v ďalších ročníkoch.

Intelekt im nechýba Riaditeľka konštatovala, že predstavy o tom, že deti v týchto triedach zaostávajú inteligenčne, alebo v iných schopnostiach, sú absolútne chybné. Tvrdí, že väčšina z nich má priemerný až nadpriemerný intelekt. Je tu len nevyrovnanosť vo vývine. „V prvom ročníku sa vyvádzajú písmená jedno za druhým veľmi rýchlo a dieťa, ktoré nedokáže vysloviť hlásky, nedokáže čítať tie slová tak, ako majú byť. Prípravný ročník im pomôže rozcvičiť jazýček. Učia sa rozlišovať hlásky zvukovo, neučia sa písať,“ vysvetlila špeciálna pedagogička Barbora Neupauerová.

Dieťa, ktoré je šikovné a nastúpi do prvého ročníka aj s rečovou chybou, môže mať problémy vo vzdelávaní, komunikácii so spolužiakmi, čo sa môže podpísať pod kvalitu jeho učenia i správania.

Zdroj: TASR

→ všetky správy