Vzdelávanie a výchova
Niektoré školy v meste sa môžu stať rómske
Niektoré mestské základné školy sa s počtom záškolákov a problémových žiakov vymykajú priemeru. Podľa správy, ktorú dostali mestskí poslanci, ide o školy, kde sa sústreďujú rómske deti. Odbor školstva má preto v spolupráci s riaditeľmi škôl vypracovať špeciálny plán na vzdelávanie problémových žiakov druhého stupňa ZŠ.
Súhlas ministerstva
Špeciálny učebný plán musí schváliť ministerstvo školstva. Týkať sa má troch základných škôl – Krčméryho, Novozámockej a Sčasného v Dražovciach. Problémy sa prejavili aj na ZŠ Tulipánová – píše sa to v správe, ktorú na zastupiteľstvo predložila vedúca odboru školstva Margita Sládečková. Ruka v ruke so záškoláctvom idú slabé výsledky, pritom počet žiakov v triedach je veľmi nízky. Školy sa zhodli, že príčinami vymeškaných hodín sú „migrácia rómskych rodín a nezáujem o vzdelávanie“.
Len Rómovia
ZŠ Krčméryho navštevuje 164 žiakov, z toho je 74,3% Rómov. ZŠ Novozámocká má 142 žiakov, 40,2% je Rómov. Na ZŠ Sčasného je 130 žiakov, z toho je 32,3% Rómov. Prváčikovia na ZŠ Krčméryho a Novozámockej sú len z rómskeho etnika. Iné deti sa neprihlásili. V správe sa doslova píše, že rodičia detí majoritného obyvateľstva nemajú záujem zapisovať deti do spomínaných škôl. „Zatiaľ je menej rómskych žiakov na druhom stupni a viac na prvom stupni základnej školy, ale o rok-dva začnú mať prevahu. Perspektíva je taká, že ak nebudeme zvyšovať počet žiakov majoritného obyvateľstva, staneme sa čisto rómskou školou,“ konštatovalo vedenie ZŠ Novozámocká. Ak bude tendencia zvyšovania počtu Rómov pokračovať, prispôsobia sa situácii: „Znamená to orientovať smerovanie skôr na manuálne zručnosti, remeselnú výchovu, výchovu k rodičovstvu, špecifickú prípravu dievčat“.
Pomáhajú asistenti
Pedagógovia hovoria, že práca s rómskymi žiakmi je náročnejšia: „Majú inú mentalitu, zvyky, hodnotovú orientáciu, držia sa tradícií a je ťažké ich socializovať a zmeniť ich myslenie.“ Dôležité je podchytiť rómske deti už pred nástupom do školy. Mnohé totiž poriadne neovládajú slovenský jazyk, nemajú základné hygienické návyky. Situáciu by malo zlepšiť ich zaškolenie v materskej škole. Ideálne by vraj bolo, keby sa predškolskej výchovy zúčastnili aj matky. Osvedčili sa aj nulté (prípravné) ročníky a asistenti učiteľov. Zatiaľ sú v Nitre len dvaja, zamestnaní sú v mestskom sociálnom podniku, takže ich čiastočne financuje štát.
Na ZŠ Krčméryho navrhujú aj zavedenie celodenného výchovno-vzdelávacieho systému (škola, školský klub, mimoškolská činnosť) a využitie rôznych alternatívnych edukačných programov. Prvoradé však je, aby deti prišli do školy. Napríklad ZŠ Tulipánová spolupracuje s terénnym pracovníkom mestského úradu, ktorý navštevuje rómske rodiny. Záškolákov, respektíve ich rodičov, rieši aj polícia a súd. Vďaka tomu sa vraj podarilo situáciu zlepšiť.
Zdroj: SITA (Nitrianske ECHO)