Vzdelávanie a výchova
NÚCEM odmieta kritiku testovania deviatakov

Reaguje tak na kritiku Asociácie slovenskej asociácie učiteľov slovenčiny, podľa ktorej testovanie deviatakov nedokáže zmerať skutočné vedomosti žiakov a pri testovaní zlyhávajú.
„Nejestvuje totiž kritérium, pri nedosiahnutí ktorého by žiaci mohli v teste zlyhať, teda ho nespraviť. Výsledkom žiaka je totiž jeho percentuálna úspešnosť a porovnanie s výkonmi ostatných deviatakov v ročníku, nie to, či žiak v teste vyhovel alebo nevyhovel,“ uviedla pre agentúru SITA riaditeľka NÚCEM Romana Kanovská.
Nesúhlasí ani s tým, že ich známky nekorešpondujú s výsledkami testovania deviatakov. „Pri každoročnom poskytovaní spätnej väzby školám na základe výsledkov celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka konštatujeme vysokú mieru korelácie medzi známkou žiakov a ich úspešnosťou v teste,“ dodala.
Riaditeľka NÚCEM zdôraznila, že pri zostavovaní testov pre deviatakov úzko spolupracujú s učiteľmi z praxe. Podieľajú sa ňom aj slovenčinári z asociácie. V testoch zo slovenského jazyka a literatúry sa neoverujú len naučené vedomosti žiakov, ale aj ich komunikačné kompetencie. Ide o čítanie s porozumením, písanie a hovorenie.
Asociácia učiteľov slovenčiny tvrdí, že testovanie deviatakov nedokáže zmerať skutočné vedomosti žiakov. Aj vďaka chaotickej reforme žiaci podľa nich zlyhávajú pri testovaní a ich známky nekorešpondujú s výsledkami testovania deviatakov. Tvrdia, že NÚCEM dlhodobo ignoruje upozornenia zo strany laickej verejnosti, rodičov, žiakov, ako aj učiteľov z praxe.
Deviatakov opäť čaká celoslovenské testovanie, ktoré sa uskutoční 13. marca 2013. Preverí ich vedomosti z matematiky, slovenského jazyka a literatúry, maďarského jazyka a literatúry, slovenského jazyka a slovenskej literatúry, ukrajinského jazyka a literatúry.
Zdroj: SITA