Vzdelávanie a výchova

O remeselné odbory nie je žiadny záujem

O remeselné odbory nie je žiadny záujem
Nájsť v súčasnosti dobrého remeselníka nie je samozrejmosťou. Akoby sa stratili, alebo našli uplatnenie v zahraničí. Napriek tomu o učebné odbory nie je záujem. Odborné školy po prijímacích skúškach hovoria o kritickom stave. Už vlani nastúpilo na stredné školy o 1 666 prvákov menej, v novom školskom roku očakávajú pokles o ďalších 900 žiakov.

Vedúci odboru školstva Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Karol Lacko neskrýval, že iba dúfa, že ich nebude ešte menej. Podľa jeho slov to síce nie je novinka, už v minulosti bojovali s nezáujmom o remeslá, hoci na trhu práce je málo odborníkov. „Chýbajú profesie v chemickom a strojárskom priemysle, ale už aj v stavebníctve a poľnohospodárstve. Deviataci však nejavia záujem a odborné školstvo sa ocitlo v kritickej situácii,“ konštatoval Lacko.

Spolu s riaditeľmi analyzovali situáciu a pripravili niekoľko východísk. Chcú však, aby samospráve pomohol pri ich riešení štát a rezortné ministerstvo. „Robíme racionalizáciu škôl už niekoľko rokov a napriek tomu školy pribúdajú, lebo stále vznikajú súkromné a cirkevné, ale počet žiakov klesá. Umelo zvyšujeme počet maturantov aj vysokoškolákov, ale remeslá zanikajú,“ povedal o situácii Lacko. V súčasnosti totiž boj o žiaka spôsobil, že na rôzne typy škôl sa dostávajú aj žiaci bez potrebných vedomostí. Podľa Lacka by mal žiak bojovať o dobrú školu.

Riaditelia: Musí nám pomôcť štát
Viacerí riaditelia odborných škôl sa zhodli v tom, že celkový model sa musí zmeniť a pomôcť im v tom musí rezortné ministerstvo. Páky ako motivačné štipendium, spolupráca s firmami a možnosť zamestnať sa v danom odbore školy nedokážu ovplyvniť. Napríklad riaditeľ Strednej odbornej školy technickej v Prešove Štefan Cmar poznamenal, že kedysi otvárali na škole 5 tried s učebnými odbormi, na budúci rok otvoria sotva dve. „Nedarí sa nám pritiahnuť žiakov a dôvod vidím v tom, že status remeselníka v zahraničí rastie, ale u nás klesá. Absolventi majú problém zamestnať sa. Legislatíva umožňuje, aby firmy poskytovali motivačné štipendiá pre budúcich remeselníkov a pritiahli si tak odbornú pracovnú silu, ale v praxi to nefunguje,“ konštatoval Cmar.

Krajčírka znie pomaly ako nadávka
Kedysi vyspelé odevníctvo v Prešovskom kraji tiež zaznamenalo útlm a ten sa prejavil aj v školstve. Absolventi tvrdia, že byť krajčírkou, či módnou návrhárkou je dnes vraj takmer nadávka. „Nezamestnajú vás nikde a keď, tak len za minimálnu mzdu, alebo na živnosť. Počas štúdia som bola nadšená, chodili sme na súťaže, vyhrávali ceny, tešila som sa, čo všetko o materiáloch a dizajne viem a potom prišlo hrozné sklamanie, keď som si hľadala prácu,“ povedala nám Monika Kapráľová. Dnes pracuje v obchode a ku stroju si sadá len vtedy, ak šije pre seba. Riaditeľ Strednej odbornej školy odevnej vo Svidníku Pavel Olejár to potvrdil. Záujem sa znižuje a možnosti pre uplatnenie absolventov tiež. Od septembra sa preto odevná škola premenuje na priemyselnú a paradoxne najväčší záujem žiakov je o grafiku. Riaditeľ Strednej odbornej školy v Bijacovciach Pavol Sedlák vidí východisko v tom, aby dostávali normatívy nie na žiaka, ale na triedu a tiež to, aby bola povinná školská dochádzka nie 16, ale 18 rokov.

Aké sú východiská? Riaditelia a odbor školstva PSK vypracovali niekoľko návrhov na zlepšenie situácie v strednomodbornom školstve. Chcú ich konzultovať s ministerstvom a predstavujú si ich takto:

  • Zaviesť reguláciu rozmiestnenia deviatakov na stredné školy, teda koeficienty počtu žiakov na jednotlivé typy škôl
  • Motivovať žiakov odborných škôl cez štipendiá a vreckové
  • Zabezpečiť dostatok peňazí na vybavenie učební a dielní, ale aj odborných majstrov, ktoré v súčasnosti hromadne opúšťajú školy
  • Systematicky spolupracovať s výrobnými podnikmi a firmami
  • Zaviesť kreditný systém vzdelávania a aj finančné ohodnotenie majstrov odborného výcviku
  • Chcú zrušiť normatívy na žiaka a zaviesť normatív na triedu, aby sa školy odborne vyprofilovali
  • Zaviesť povinné prijímacie skúšky a testovanie deviatakov nebrať do úvahy.
  • Nastaviť a dodržiavať prospechové kritériá pre štúdium na rôznych typoch škôl, napríklad pre gymnáziá prospech do 1,75 a zrušiť možnosť výberu z 2 škôl už v prvom kole skúšok
  • Zaviesť vo väčšom rozsahu učebné odbory a posilniť status odborného učiteľa (ak)

Zdroj: SITA (Korzár)