Vzdelávanie a výchova

Obsah čitateľskej gramotnosti

Obsah čitateľskej gramotnosti
Zložitosť čitateľskej gramotnosti vyjadruje aj jej štrukturálny model. Podľa tohto modelu sú súčasťou čitateľskej gramotnosti tieto prvky: čitateľské schopnosti a zručnosti, čitateľské návyky, záujmy, preferencie a postoje, motivácia čítania, literárne vedomosti.

Mnohé z týchto faktorov sa začínajú vytvárať už v útlom detstve, teda v rodinnom prostredí, až na ne nadväzuje vzdelávacie prostredie školy v ranom školskom veku, keď sa dosiahnuté výsledky prehlbujú a dieťa získava a postupne si prehlbuje čitateľské kompetencie (schopnosti a zručnosti), ktoré predstavujú zložitý komplex intelektuálnych činnosti a procesov.

Čitateľskú gramotnosť u žiakov v škole začíname budovať a rozvíjať od počiatku školskej dochádzky.

V rámci prípravy koncepcie obsahovej prestavby vyučovacieho predmetu slovenský jazyk a literatúra v základnej škole bol v predchádzajúcom období spracovaný model rozvoja čitateľskej gramotnosti. V ňom sú klasifikované čitateľské zručnosti nadobúdané a rozvíjané v rámci jednotlivých stupňov vzdelávania – od počiatku školskej dochádzky až po ukončenie stredoškolského štúdia maturitou.  Tým je naznačené, že ukončením základnej školy nie je rozvíjanie čitateľskej gramotnosti úplne uzatvorené a presahuje na vyšší stupeň vzdelávania.

Podľa tohto modelu si žiaci na prvom stupni školy v rámci vyučovacieho predmetu slovenský jazyk a čítanie:
-  formujú základné zručnosti čítania a písania – alfabetizácia,
-  postupne prechádzajú k nadväzujúcej vyššej zručnosti plynulé  čítanie a
-  na nej je budovaná zručnosť porozumenia textu – porozumenie textu sa najprv rozvíja v rámci vyučovacieho predmetu slovenský jazyk a čítanie, resp. iného vyučovacieho jazyka, neskôr v 3. a 4. ročníku aj v rámci ostatných vyučovacích predmetov.

Pozitívne je, že na prvom stupni vzdelávania sa na rozvoji čitateľskej gramotnosti podieľa prevažne jeden vyučujúci v rámci viacerých vyučovacích predmetov, čím je zaistená konzistentnosť tohto procesu.

Zlomovým obdobím v rozvíjaní čitateľskej gramotnosti žiaka je jeho prechod na druhý stupeň základnej školy. Tu má vzdelávanie charakter predmetového vyučovania, pričom ciele čitateľskej gramotnosti nie sú jasne zapracované do obsahu jednotlivých predmetov.

Podľa modelu čitateľskej gramotnosti sú v rámci literárnej výchovy pri práci s literárnym textom rozvíjané ďalšie dve zručnosti čitateľskej gramotnosti žiaka:
-  analýza literárneho textu a
-  interpretácia a hodnotenie literárneho textu.

Obe možno u žiakov rozvíjať na druhom stupni základnej školy. Tieto zručnosti presahujú do ostatných vyučovacích predmetov a na základe zovšeobecnenia tak možno hovoriť o zručnosti „analýza textu“ a zručnosti „interpretácia a hodnotenie“, ktoré žiak môže uplatniť pri práci s rôznymi druhmi textov, nielen literárnymi. Rozvíjanie zručnosti „analýza textov“ a „interpretácie a hodnotenia textov“ pokračuje v rámci stredoškolského štúdia žiaka a v posledných ročníkoch by malo byť zavŕšené získaním zručnosti „metainterpretácia a hodnotenie (literárneho) diela“.

Pre úspešný a zmysluplný rozvoj čitateľskej gramotnosti musí učiteľ vedieť jasne identifikovať, diagnostikovať čitateľskú gramotnosť svojho žiaka a vedieť presne, kam a akým spôsobom má usmerňovať ďalší rozvoj jeho čitateľských zručností.

Vybrané z publikácie Funkčná gramotnosť žiakov 5. a 6. ročníka ZŠ, obsahuje tiež metodické listy a ukážky úloh na rozvíjanie jednotlivých gramotností.