Vzdelávanie a výchova
Osobnostný a sociálny rozvoj pre 1. stupeň ZŠ
Zdokonaľte sa v ovládaní spôsobov učenia, metód a praktických postupov charakteristických pre oblasť osobnostného a sociálneho rozvoja u dieťaťa mladšieho školského veku tak, že deti dokážu získané schopnosti aplikovať v sociálnych skupinách, v ktorých žijú (v rodine, v triede, v škole, medzi kamarátmi a pod.).
Garant: doc. PhDr. Ing. Blanka Kudláčová, PhD.
Cieľ: Dosiahnuť schopnosť didakticky projektovať prierezovú tému Osobnostný a sociálny rozvoj u detí mladšieho školského veku (1. stupeň ZŠ) a implementovať ju do školského vzdelávacieho programu s cieľom rozvíjať intrapersonálne a interpersonálne kompetencie žiakov primárneho vzdelávania.
Určené pre: učiteľov 1. stupňa ZŠ (učiteľ pre primárne vzdelávanie)
Druh a forma: aktualizačné vzdelávanie, prezenčná
Rozsah: 30 hodín
Metóda: interaktívne zážitkové vyučovanie
Obsah programu:
1. Prierezové témy v Štátnom vzdelávacom programe
1.1 Charakteristika prierezových tém
Dopravná výchova - výchova k bezpečnosti v cestnej premávke
Osobnostný a sociálny rozvoj
Environmentálna výchova
Mediálna výchova
Multikultúrna výchova
Ochrana života a zdravia
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
1.2 Význam prierezových tém v primárnom vzdelávaní
1.3 Spôsoby implementácie do školského vzdelávacieho programu
2. Osobnostný a sociálny rozvoj
2.1 Rozvíjanie osobnostného a sociálneho potenciálu žiakov mladšieho veku, napomáhanie ich ľudskej
dôstojnosti ako základu pre plnohodnotný a zodpovedný život.
2.2 Procesuálna kultivácia dobra prostredníctvom rozvíjania:
Otvorená komunikácia (kľúč k rozvíjaniu intrapersonálnych a interpersonálnych kompetencií)
Rozvíjanie komunikačných a argumentačných zručností.
Komunikácia so sebou a s inými ľuďmi (porozumieť sebe a rozumieť iným ľuďom).
Prezentácia seba a svojej práce.
Workshopy - inovatívne formy a metódy rozvíjajúce komunikačné kompetencie (zamerané na primárny
stupeň vzdelávania)
2.2.1 Intrapersonálne kompetencie
Teórie osobnostného vývinu dieťaťa (Erikson, Piaget, Kohlberg)
Sebapoznávanie (poznanie svojich slabých a silných stránok)
Rozvoj sebaúcty (vlastná identita, jedinečnosť a neopakovateľnosť)
Rozvoj sebadôvery
Schopnosť sebareflexie
Sebaovládanie a zodpovednosť za svoje konanie
Workshopy - inovatívne formy a metódy rozvíjajúce intrapersonálne kompetencie (zamerané na primárny
stupeň vzdelávania)
2.2.2 Interpersonálne kompetencie
Otvorená komunikácia a schopnosť argumentácie
Poznanie a vcítenie sa do sveta iných (empatia)
Asertivita a asertívne správanie (odolávanie manipulácii)
Ľudské práva a práva dieťaťa
Rešpekt a úcta k iným ľuďom, prijatie iných
Schopnosť solidarity voči iným
Riešenie problémových situácií v medziľudských vzťahoch - zodpovednosť
Workshopy - inovatívne formy a metódy rozvíjajúce interpersonálne kompetencie (zamerané na primárny
stupeň vzdelávania)
V prípade záujmu o školenie nás kontaktujte na: akademia@raabe.sk.