Vzdelávanie a výchova

Osobnostný a sociálny rozvoj pre 2. stupeň ZŠ

Zdokonaľte sa v ovládaní spôsobov učenia, metód a praktických postupov charakteristických pre oblasť osobnostného a sociálneho rozvoja u dieťaťa staršieho školského veku tak, že deti dokážu získané schopnosti aplikovať v sociálnych skupinách, v ktorých žijú (v rodine, v triede, v škole, v rovesníckych skupinách a pod.).
Garant: doc. PhDr. Ing. Blanka Kudláčová, PhD. Cieľ: Dosiahnuť schopnosť didakticky projektovať prierezovú tému Osobnostný a sociálny rozvoj u detí staršieho školského veku (2. stupeň ZŠ) a implementovať ju do školského vzdelávacieho programu s cieľom rozvíjať intrapersonálne a interpersonálne kompetencie žiakov a nižšieho sekundárneho vzdelávania. Určené pre: učiteľov 2. stupňa ZŠ (učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie) s kvalifikáciou vo vyučovacích predmetoch etickej výchovy a občianskej náuky Druh a forma: aktualizačné vzdelávanie, prezenčná Rozsah: 30 hodín Metóda: interaktívne zážitkové vyučovanie Obsah programu: 1. Prierezové témy v Štátnom vzdelávacom programe 1.1 Charakteristika prierezových tém              Dopravná výchova - výchova k bezpečnosti v cestnej premávke              Osobnostný a sociálny rozvoj              Environmentálna výchova              Mediálna výchova              Multikultúrna výchova              Ochrana života a zdravia              Tvorba projektu a prezentačné zručnosti 1.2 Význam prierezových tém v nižšom strednom vzdelávaní 1.3 Spôsoby implementácie do školského vzdelávacieho programu 2.  Osobnostný a sociálny rozvoj 2.1  Rozvíjanie osobnostného a sociálneho potenciálu žiakov staršieho školského veku, napomáhanie ich ľudskej        dôstojnosti ako základu pre plnohodnotný a zodpovedný život. 2.2  Procesuálna kultivácia dobra prostredníctvom rozvíjania:        Otvorená komunikácia (kľúč k rozvíjaniu intrapersonálnych a interpersonálnych kompetencií)             Rozvíjanie komunikačných a argumentačných zručností.             Využívať techniky aktívneho počúvania.             Uplatňovať efektívnu komunikáciu.             Schopnosť viesť dialóg.             Prezentácia seba, svojich názorov a svojej práce.             Workshopy - inovatívne formy a metódy rozvíjajúce komunikačné kompetencie (zamerané na nižšie             stredné vzdelanie) 2.2.1 Intrapersonálne kompetencie            Teórie osobnostného vývinu dieťaťa (Piaget, Kohlber, Erikson a ďalšie)            Sebapoznávanie (poznanie svojich slabých a silných stránok)            Temperament a spôsoby reagovania na vonkajšie podnety            Interiorizácia prosociálnych hodnôt            Rozvoj sebaúcty (vlastná identita, jedinečnosť a neopakovateľnosť)            Rozvoj sebadôvery            Schopnosť sebareflexie            Sebaovládanie a zodpovednosť za svoje konanie            Workshopy - inovatívne formy a metódy rozvíjajúce intrapersonálne kompetencie (zamerané na nižšie            stredné vzdelanie) 2.2.2 Interpersonálne kompetencie             Otvorená komunikácia a schopnosť argumentácie            Poznanie a vcítenie sa do sveta iných (empatia)            Asertivita a asertívne správanie (odolávanie manipulácii)            Ľudské práva a práva dieťaťa            Rešpekt a úcta k iným ľuďom, prijatie iných            Rozvíjanie tolerancie v interpersonálnych vzťahoch            Schopnosť solidarity voči iným            Schopnosť rozhodovať sa a odhadnúť dôsledky svojich činov            Vnímať problémové situácie a hľadať vhodné riešenia            Riešenie problémových situácií v medziľudských vzťahoch – zodpovednosť            Niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia           Workshopy - inovatívne formy a metódy rozvíjajúce interpersonálne kompetencie (zamerané na nižšie           stredné vzdelanie) V prípade záujmu o školenie nás kontaktujte na: akademia@raabe.sk.