Vzdelávanie a výchova
Osobnostný a sociálny rozvoj pre 2. stupeň ZŠ
Zdokonaľte sa v ovládaní spôsobov učenia, metód a praktických postupov charakteristických pre oblasť osobnostného a sociálneho rozvoja u dieťaťa staršieho školského veku tak, že deti dokážu získané schopnosti aplikovať v sociálnych skupinách, v ktorých žijú (v rodine, v triede, v škole, v rovesníckych skupinách a pod.).
Garant: doc. PhDr. Ing. Blanka Kudláčová, PhD.
Cieľ: Dosiahnuť schopnosť didakticky projektovať prierezovú tému Osobnostný a sociálny rozvoj u detí staršieho školského veku (2. stupeň ZŠ) a implementovať ju do školského vzdelávacieho programu s cieľom rozvíjať intrapersonálne a interpersonálne kompetencie žiakov a nižšieho sekundárneho vzdelávania.
Určené pre: učiteľov 2. stupňa ZŠ (učiteľ pre nižšie stredné vzdelávanie) s kvalifikáciou vo vyučovacích predmetoch etickej výchovy a občianskej náuky
Druh a forma: aktualizačné vzdelávanie, prezenčná
Rozsah: 30 hodín
Metóda: interaktívne zážitkové vyučovanie
Obsah programu:
1. Prierezové témy v Štátnom vzdelávacom programe
1.1 Charakteristika prierezových tém
Dopravná výchova - výchova k bezpečnosti v cestnej premávke
Osobnostný a sociálny rozvoj
Environmentálna výchova
Mediálna výchova
Multikultúrna výchova
Ochrana života a zdravia
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
1.2 Význam prierezových tém v nižšom strednom vzdelávaní
1.3 Spôsoby implementácie do školského vzdelávacieho programu
2. Osobnostný a sociálny rozvoj
2.1 Rozvíjanie osobnostného a sociálneho potenciálu žiakov staršieho školského veku, napomáhanie ich ľudskej
dôstojnosti ako základu pre plnohodnotný a zodpovedný život.
2.2 Procesuálna kultivácia dobra prostredníctvom rozvíjania:
Otvorená komunikácia (kľúč k rozvíjaniu intrapersonálnych a interpersonálnych kompetencií)
Rozvíjanie komunikačných a argumentačných zručností.
Využívať techniky aktívneho počúvania.
Uplatňovať efektívnu komunikáciu.
Schopnosť viesť dialóg.
Prezentácia seba, svojich názorov a svojej práce.
Workshopy - inovatívne formy a metódy rozvíjajúce komunikačné kompetencie (zamerané na nižšie
stredné vzdelanie)
2.2.1 Intrapersonálne kompetencie
Teórie osobnostného vývinu dieťaťa (Piaget, Kohlber, Erikson a ďalšie)
Sebapoznávanie (poznanie svojich slabých a silných stránok)
Temperament a spôsoby reagovania na vonkajšie podnety
Interiorizácia prosociálnych hodnôt
Rozvoj sebaúcty (vlastná identita, jedinečnosť a neopakovateľnosť)
Rozvoj sebadôvery
Schopnosť sebareflexie
Sebaovládanie a zodpovednosť za svoje konanie
Workshopy - inovatívne formy a metódy rozvíjajúce intrapersonálne kompetencie (zamerané na nižšie
stredné vzdelanie)
2.2.2 Interpersonálne kompetencie
Otvorená komunikácia a schopnosť argumentácie
Poznanie a vcítenie sa do sveta iných (empatia)
Asertivita a asertívne správanie (odolávanie manipulácii)
Ľudské práva a práva dieťaťa
Rešpekt a úcta k iným ľuďom, prijatie iných
Rozvíjanie tolerancie v interpersonálnych vzťahoch
Schopnosť solidarity voči iným
Schopnosť rozhodovať sa a odhadnúť dôsledky svojich činov
Vnímať problémové situácie a hľadať vhodné riešenia
Riešenie problémových situácií v medziľudských vzťahoch – zodpovednosť
Niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia
Workshopy - inovatívne formy a metódy rozvíjajúce interpersonálne kompetencie (zamerané na nižšie
stredné vzdelanie)
V prípade záujmu o školenie nás kontaktujte na: akademia@raabe.sk.