Vzdelávanie a výchova
Podceňovaná čitateľská gramotnosť brzdí žiakov vo vyšších ročníkoch

Dnešné deti čítajú knihy veľmi málo, niektoré nečítajú vôbec. Ako by tento problém mohli ovplyvniť rodičia alebo škola?
Rodičia v súčasnosti nemajú toľko času venovať sa svojim deťom. Mnohí dokonca nechávajú všetko čo sa týka vzdelávania dieťaťa len na školu. Takže to, že učiteľ už na prvom stupni ZŠ venuje zvýšenú pozornosť problematike čítania, je správne a nevyhnutné. Máloktoré dieťa má vzor z rodiny, väčšina detí nevidí svojho rodiča s knihou v ruke. Mnoho škôl sa snaží zapájať deti do rôznych čitateľských súťaží. Napríklad tento rok aj naše nakladateľstvo organizuje čitateľskú súťaž pre žiakov 2. až 4. ročníka s názvom Čitateľský oriešok, ktorá má aj výtvarnú časť. Aj to je spôsob ako motivovať žiakov k čítaniu, takto sa snažíme pomôcť učiteľom.
V minulosti sa „láska ku knihám“ budovala tak trochu násilnou cestou - žiaci mali predpísaný zoznam kníh, ktoré museli prečítať a následne tvorili čitateľský denník. Bol podľa Vás toto ten správny spôsob?
Samozrejme nebolo to medzi žiakmi obľúbené, keďže sme museli prečítať knihu, po ktorej by sme inak nesiahli. Žiakov, ktorí radi čítali, bolo aj vtedy málo. Ale museli sme všetci. Určite to väčšine skupine detí, ktorým to veľmi nevoňalo, bolo v konečnom dôsledku prospešné. Myslím, že žiaci by mali čítať, aj keď z donútenia, ale zároveň by mali mať na výber a čítať tie diela, ktoré ich obsahovo zaujmú. Viete, keby sme deti napríklad nenútili, aby sa naučili písať, tak by sme tu mali veľa analfabetov.
Aká je dnešná prax slovenčinárov na základných školách? Ako rozvíjajú u detí čítanie s porozumením?
Učitelia používajú čítanky, časopisy, rôznorodé texty a naozaj sa snažia dosiahnuť, aby žiaci čítali. Len mi tu chýba podpora od rodičov. Deti by mali čítať aj doma a mnohí rodičia nemajú trpezlivosť, resp. záujem prehovárať svoje dieťa k čítaniu v domácom prostredí. A problém je text prečítať a následne mu aj porozumieť. V dnešnej dobe už existujú kvalitné pomôcky, ktoré v sebe spájajú texty a následné cvičenia, ktoré žiak vyplní a zistí či prečítanému textu porozumel. Takouto pomôckou sú napríklad aj pracovné zošity Tajomstvá sveta určené žiakom 2.,3. a 4. ročníka.
Nedostatočné porozumenie textu sa prejaví aj na 2. stupni ZŠ, keď žiak nedokáže vypočítať zdanlivo jednoduchú úlohu napr. z matematiky, lebo nepochopil zadanie. Môže učiteľ ešte niečo zachrániť aj vo vyšších ročníkoch?
Je to tak, súhlasím. Ak žiak na 1.stupni nezvládne čítanie s porozumením, v predmetoch na 2. stupni mnoho úloh nevie splniť a dostatočne rýchlo reagovať. Vtedy často začne zaostávať. To, že čítanie s porozumením je veľmi dôležitá súčasť nášho života, je neodškriepiteľné. Veď aj napríklad každoročné Testovanie 9 zo slovenského jazyka a literatúry obsahuje až 2/3 úloh práve takto zameraných. Práve preto sme pripravili pracovné zošity určené žiakom 8. a 9. ročníka na prípravu na Testovanie 9 zo slovenského jazyka. Tento rok sme pripravili takto zameraný zošit aj z matematiky, keďže tá je tiež veľkým strašiakom. Žiaci sa takto môžu kvalitne pripraviť na Testovanie 9 z oboch predmetov.
Ďakujeme za rozhovor.
ŠP