Vzdelávanie a výchova
Poďme si zašportovať

„Zoznámte“ deti so zimnými športmi, aby čoraz viac a viac prejavovali túžbu a ochotu pohybovať sa aj v zimnom počasí.
Pomocou témy Zimné športy budú deti napĺňať výkonové štandardy (špecifické ciele):
- využívať na pohyb rôzne pomôcky,
- dodržiavať zvolené pravidlá,
- spolupracovať, rešpektovať ostatných,
- zaujať adekvátne postoje k pohybu a športovým aktivitám,
- pohybovať sa v rôznom prostredí bez strachu a zábran (sneh),
- poznať, slovne opísať a umelecky stvárniť rozmanité ľudské činnosti,
- uplatňovať aktívnu slovnú zásobu vzhľadom na obsahový kontext (zmysluplne rozprávať o svojich pocitoch, zážitkoch, dojmoch).
Edukačná aktivita pre 5- až 6-ročné deti: Druhy športu
Ciele edukačnej aktivity: | Pomôcky: |
- počúvať s porozumením, | - papier, krepový papier, farbičky, nožnice, |
- uplatňovať vlastné nápady so zreteľom na jedinečnosť iných detí, | - znaky, |
- modifikovať pohyb v zmenených podmienkach, | - lyže, lyžiarky, palice, prilba, rukavice, |
- pohybovať sa rôznymi spôsobmi medzi prírodnými a umelými prekážkami, | - korčule pánske, dámske, šál, čiapka, rukavice, |
- zvládnuť turistickú vychádzku, | - sane, boby, klzáky, šál, čiapka, rukavice, |
- priradiť symboly k danému športu, | - obrázky zimných športov. |
- kresliť uvoľnenou rukou plynulo a smelo, | |
- poznať, slovne opísať a umelecky stvárniť športové činnosti v zime, |
|
- zapamätať si čo najviac predmetov. |
Postup:
- S deťmi budeme vyrábať vlastné pexeso s jednotlivými druhmi športu, prípadne charakteristickými znakmi: lopta, hokejka, prilba, korčuľa, lyže, palice, puk, plavky, sane, boby a pod. Rozprávame sa pri tom o jednotlivých športoch, čo poznajú, kam chodia s rodičmi v zime, ako v zime športujú. Po dokončení práce sa s pexesom zahráme.
- Počas výroby pexesa poverená učiteľka pripraví trasu mimo priestoru, na ktorom rozmiestni predmety z výbavy niektorých zimných športov. Miesta označí symbolom konkrétneho športu a v okolí 2 metrov umiestni predmety: šnúra od saní, lyžiarska palica, korčuľa, lyža, puk, hokejka, hokejový dres, prilba.
- Deti od základného tábora prechádzajú trasu a hľadajú predmety (symboly), ktoré súvisia so športovaním. Po prejdení trasy si spoločne zopakujú, čo našli. Potom pripravíme podľa počtu skupín stanovištia s obrázkom športu a šnúrami. Deti spájajú šnúrami obrázok a symboly, ktoré spolu súvisia. Po splnení úlohy necháme deti spontánne sa hrať.
Tipy:
- Učiteľka môže pexeso predkresliť a deti ho len vyfarbujú.
- Deti vyberú jeden znak, podľa čoho budú vedieť, že v blízkosti majú niečo hľadať – maketu umiestnenú v priestore alebo skutočný predmet.
- Hru môžeme uskutočniť v malých skupinách pod dozorom učiteľky.
- Hru môžeme uskutočniť vo dvojici rodič – dieťa.
- Každé dieťa môže mať papier, kde si náčrtom nakreslí, čo videlo.
- Na stanovišti deti napodobňujú pohyb pri športe, ktorého symbol našli.
- Symboly vytvárame podľa toho, čo je na základnom obrázku.
- Namiesto priraďovania môžeme pripraviť súťaž v robení gúľ, stavaní snehuliakov a iné.
Záverečná fáza:
- Vonku deti pochválime za priebeh hry a vedieme rozhovor o športoch – kto aký šport vie. Osvojené špeciálne zručnosti si deti môžu upevňovať po hre za dodržania bezpečnostných opatrení a pravidiel.
- V triede poznatky ešte upevníme prostredníctvom pracovného listu.
Ďalšie nápadité edukačné aktivity k tejto tematike nájdete v publikácii Dieťa a jeho svet.