Vzdelávanie a výchova

Pomoc pri problémoch so socializáciou

Pomoc pri problémoch so socializáciou
Psychické problémy, ktoré závažnosťou svojich prejavov nadobúdajú charakter duševnej poruchy, sa vyskytujú už u detí predškolského veku. Podľa správ WHO sa prevalencia duševných porúch u detí pohybuje medzi 10 – 20 %. Tie často negatívne ovplyvňujú schopnosť sociálnej adaptácie. Ako prispôsobiť výchovu špecifickým potrebám dieťaťa, ktoré má problém so socializáciou?

Učiteľka v materskej škole môže byť prvá, ktorá zachytí problém, rozvíjajúce sa symptómy a môže prispieť k včasnému odhaleniu psychickej poruchy. Včasná identifikácia, diagnostika a liečba môže tiež pomôcť zabrániť vzniku ďalších problémov.

Duševné poruchy detí často negatívne ovplyvňujú ich schopnosť sociálnej adaptácie. Problémy v prežívaní a správaní deťom sťažujú situáciu v jednotlivých socializačných aspektoch – v schopnosti porozumieť sociálnym interakciám, osvojovať si sociálne roly, rozvíjať sociálne zručnosti, osvojovať si spoločensky žiaduce správanie. Ich snaha o sociálne interakcie sa končí často neúspechom, sklamaním a frustráciou.

Problémy so sociálnou adaptáciou sa môžu zrkadliť aj vo vzťahoch s dospelými. Správanie týchto detí môže byť totiž pri neznalosti ich problému zo strany dospelých nesprávne vyhodnocované a následný spôsob reagovania na dieťa môže prehlbovať strácanie dôvery dieťaťa v ľudí, jeho pocit nepochopenia a neprijatia druhými, v tomto prípade autoritami.

Jeden zo spôsobov, ako podporiť socializáciu detí, je cielené využívanie skupinových hier a cvičení. Môže ísť o problémové hry, inscenačné hry, stimulačné hry, efektívne môže byť využitie tvorivej dramatiky. Aktivity môžu byť cielene zamerané na konkrétne oblasti socializácie:

  • rozvíjanie sebapoznania a sebaúcty,
  • znižovanie stresu a napätia, relaxáciu,
  • lepšie spoznanie všetkých členov skupiny,
  • pozitívne hodnotenie seba aj druhých,
  • vytváranie pozitívnej klímy v skupine,
  • nadväzovanie a prehlbovanie vzťahov medzi členmi skupiny,
  • porozumenie druhým,
  • vyjadrenie vlastných názorov, postojov,
  • vyjadrenie hnevu a zlosti primeraným spôsobom,
  • emocionálne uvedomenie,
  • zvládanie impulzivity,
  • sebaovládanie,
  • ohľaduplné a slušné správanie.

 

Bohatú škálu hier a aktivít nielen pre deti s problémovou socializáciou ponúka publikácia Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy.