Vzdelávanie a výchova
Pomoc pri problémoch so socializáciou

Učiteľka v materskej škole môže byť prvá, ktorá zachytí problém, rozvíjajúce sa symptómy a môže prispieť k včasnému odhaleniu psychickej poruchy. Včasná identifikácia, diagnostika a liečba môže tiež pomôcť zabrániť vzniku ďalších problémov.
Duševné poruchy detí často negatívne ovplyvňujú ich schopnosť sociálnej adaptácie. Problémy v prežívaní a správaní deťom sťažujú situáciu v jednotlivých socializačných aspektoch – v schopnosti porozumieť sociálnym interakciám, osvojovať si sociálne roly, rozvíjať sociálne zručnosti, osvojovať si spoločensky žiaduce správanie. Ich snaha o sociálne interakcie sa končí často neúspechom, sklamaním a frustráciou.
Problémy so sociálnou adaptáciou sa môžu zrkadliť aj vo vzťahoch s dospelými. Správanie týchto detí môže byť totiž pri neznalosti ich problému zo strany dospelých nesprávne vyhodnocované a následný spôsob reagovania na dieťa môže prehlbovať strácanie dôvery dieťaťa v ľudí, jeho pocit nepochopenia a neprijatia druhými, v tomto prípade autoritami.
Jeden zo spôsobov, ako podporiť socializáciu detí, je cielené využívanie skupinových hier a cvičení. Môže ísť o problémové hry, inscenačné hry, stimulačné hry, efektívne môže byť využitie tvorivej dramatiky. Aktivity môžu byť cielene zamerané na konkrétne oblasti socializácie:
- rozvíjanie sebapoznania a sebaúcty,
- znižovanie stresu a napätia, relaxáciu,
- lepšie spoznanie všetkých členov skupiny,
- pozitívne hodnotenie seba aj druhých,
- vytváranie pozitívnej klímy v skupine,
- nadväzovanie a prehlbovanie vzťahov medzi členmi skupiny,
- porozumenie druhým,
- vyjadrenie vlastných názorov, postojov,
- vyjadrenie hnevu a zlosti primeraným spôsobom,
- emocionálne uvedomenie,
- zvládanie impulzivity,
- sebaovládanie,
- ohľaduplné a slušné správanie.
Bohatú škálu hier a aktivít nielen pre deti s problémovou socializáciou ponúka publikácia Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy.