Vzdelávanie a výchova
Pomôže v školách metóda z Izraela?
Ako spojiť dve bodky vodorovnou čiarou. Čo je zvislá čiara. Ktorá je ľavá a ktorá pravá strana. Výučbou zameranou miesto vedomostí, na súvislosti ich skladanie a rozvíjanie myslenia sa snaží Feuersteinova metóda zlepšiť vyhliadky detí zo zlého sociálneho prostredia na úspešné absolvovanie základnej školy.
"Toto sú základy na to, aby dokázali zvládnuť písmená. Napríklad písmeno L sa skladá z jednej vodorovnej a jednej zvislej čiary. Keď neviete základy, nikdy to písmeno nenapíšete." hovorí Nechama Tzaban izraelská lektorka Feuersteinovej metódy.
Metódu v praxi overili v desiatkach štátov na rôznych kultúrach, ktoré sa ocitli v podobnej situácii. Vychádza z premise, že intelekt človeka nie je konečnou veličinou a teda existuje spôsob, ako ho zvýšiť. Snažia sa zmeniť štruktúru procesov v detskom mozgu. Spôsob uvažovania, aby sa mohli stať viac inteligentnými. Aby sa zvyšovala ich schopnosť učiť sa.
Do pilotného Slovenského projektu sa od septembra zapojili dve základné školy a desať komunitných centier na východe Slovenska. Celkom to predstavuje 120 detí. Podľa doterajších skúseností vo svete, by mal ich intelekt vďaka metóde vzrásť. "Na Aliaške prebiehal výskum podobného typu. Tie zistili, že deti sa posunuli v priebehu jedného roka o rok a pol alebo o dva roky. Ako keby predbehli prirodzený vývin." hovorí psychologička Simona Šimková z ETP Slovensko.
Čiastkové výsledky sú podľa zapojených pedagógov viditeľné už po dvojmesačnej skúšobnej dobe projektu. Ako povedala Alexandra Urbancová, učiteľka ZŠ Košice - Šaca: "Sú schopné vidieť súvislosti, čo v takomto veku deti nie vždy, ako aj vedia sa vyjadrovať týmto spôsobom v prvom alebo nultom ročníku, keď sú to rómske deti."
Skutočný efekt odhalia až záverečné testy IQ. Tými musel na začiatku prejsť každý zo zapojených žiakov. Po roku ho absolvujú znova. Podľa očakávaní by mali byť ich výsledky viditeľne lepšie.
Zdroj: SITA (STV)