Vzdelávanie a výchova

Poruchy príjmu potravy - čo môžeme robiť v rámci školy

Poruchy príjmu potravy - čo môžeme robiť v rámci školy
Poruchy príjmu potravy (ďalej len „PPP“) sú jedným z najčastejších ochorení dospievajúcich dievčat a mladých žien, výskyt je 10 až 20-krat vyšší u nich ako u chlapcov a mladých mužov.

Poruchy majú psychosomatické pozadie. Ich dlhodobý a chronicky priebeh má somatické, psychické i sociálne dôsledky. Patria medzi najväčšie ohrozenia mladých dievčat v puberte a adolescencii.

Čo robiť, ak zistíme, že máme v triede rizikové mladé dievča/-tá:

  • nezatvárať pred problémom oči, nemyslieť si, že školy/pedagógov sa to netýka,
  • hovoriť o probléme najprv vo všeobecnej rovine v rámci triedy,
  • kontaktovať rodičov,
  • kontaktovať dievča a taktne sa s nim pozhovárať, netlačiť,
  • sledovať zmeny a zisťovať, čo sa dá robiť,
  • poradiť sa so školským psychológom, s liečebným pedagógom alebo špeciálnym pedagógom, ak na škole je,
  • podľa rozsahu problému prispieť k riešeniu alebo odovzdať problém odborníkom – špecialistom na poruchy príjmu potravy.

 

Čo môžeme robiť priamo v rámci vyučovacieho procesu:

  • pri hodnotení školských schopností oceňovať nielen výkony, ale aj zručnosť, tvorivosť, otvorenosť novým nápadom, snaživosť, prístup atď.,
  • prijímať a oceňovať inakosť,
  • akceptovať špecifiká puberty,
  • hovoriť so žiakmi, počúvať ich – v rámci vyučovania, v prípade možnosti aj mimo neho,
  • v prípade roztržitosti niektorých žiakov zabezpečiť aktivity zamerane na zvýšenie koncentrácie pozornosti,
  • v prípade únavy poskytnúť relaxačné cvičenia,
  • v prípade zníženia kondície zaradiť do telesnej výchovy prvky špeciálnej/zdravotnej telesnej výchovy, psychomotorické cvičenia a aktivity, ak sa dá aj plávanie alebo turistiku, tanec, jogu,
  • vnímať a všímať si zmeny v prístupe k škole, k učeniu, sledovať dochádzku,
  • všímať si nápadne zmeny výkonnosti – celkovo na vyučovaní,
  • všímať si zmeny kondície, hlavne jej zníženie – napr. v rámci telocviku,
  • všímať si zmeny záujmov – napr. na hodinách estetiky,
  • vnímať neistotu, utiahnutosť, depresívne či úzkostné nálady a zmeny,
  • registrovať znížené sebaovládanie jednotlivcov, jeho príčiny,
  •  všímať si časte odchody z triedy.

 

Mnohé z týchto faktorov môžu súvisieť s vývinovým obdobím a jeho búrlivým priebehom. Preto netreba robiť unáhlené uzávery, ale všímať si žiakov, ak na niečo prídeme, pozorovať to pozornejšie a vnímať nápadnosti č veľké zmeny.

Vybrané z publikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách.