Vzdelávanie a výchova
Poruchy príjmu potravy - čo môžeme robiť v rámci školy

Poruchy príjmu potravy (ďalej len „PPP“) sú jedným z najčastejších ochorení dospievajúcich dievčat a mladých žien, výskyt je 10 až 20-krat vyšší u nich ako u chlapcov a mladých mužov.
Poruchy majú psychosomatické pozadie. Ich dlhodobý a chronicky priebeh má somatické, psychické i sociálne dôsledky. Patria medzi najväčšie ohrozenia mladých dievčat v puberte a adolescencii.
Čo robiť, ak zistíme, že máme v triede rizikové mladé dievča/-tá:
- nezatvárať pred problémom oči, nemyslieť si, že školy/pedagógov sa to netýka,
- hovoriť o probléme najprv vo všeobecnej rovine v rámci triedy,
- kontaktovať rodičov,
- kontaktovať dievča a taktne sa s nim pozhovárať, netlačiť,
- sledovať zmeny a zisťovať, čo sa dá robiť,
- poradiť sa so školským psychológom, s liečebným pedagógom alebo špeciálnym pedagógom, ak na škole je,
- podľa rozsahu problému prispieť k riešeniu alebo odovzdať problém odborníkom – špecialistom na poruchy príjmu potravy.
Čo môžeme robiť priamo v rámci vyučovacieho procesu:
- pri hodnotení školských schopností oceňovať nielen výkony, ale aj zručnosť, tvorivosť, otvorenosť novým nápadom, snaživosť, prístup atď.,
- prijímať a oceňovať inakosť,
- akceptovať špecifiká puberty,
- hovoriť so žiakmi, počúvať ich – v rámci vyučovania, v prípade možnosti aj mimo neho,
- v prípade roztržitosti niektorých žiakov zabezpečiť aktivity zamerane na zvýšenie koncentrácie pozornosti,
- v prípade únavy poskytnúť relaxačné cvičenia,
- v prípade zníženia kondície zaradiť do telesnej výchovy prvky špeciálnej/zdravotnej telesnej výchovy, psychomotorické cvičenia a aktivity, ak sa dá aj plávanie alebo turistiku, tanec, jogu,
- vnímať a všímať si zmeny v prístupe k škole, k učeniu, sledovať dochádzku,
- všímať si nápadne zmeny výkonnosti – celkovo na vyučovaní,
- všímať si zmeny kondície, hlavne jej zníženie – napr. v rámci telocviku,
- všímať si zmeny záujmov – napr. na hodinách estetiky,
- vnímať neistotu, utiahnutosť, depresívne či úzkostné nálady a zmeny,
- registrovať znížené sebaovládanie jednotlivcov, jeho príčiny,
- všímať si časte odchody z triedy.
Mnohé z týchto faktorov môžu súvisieť s vývinovým obdobím a jeho búrlivým priebehom. Preto netreba robiť unáhlené uzávery, ale všímať si žiakov, ak na niečo prídeme, pozorovať to pozornejšie a vnímať nápadnosti č veľké zmeny.
Vybrané z publikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách.