Vzdelávanie a výchova

Praktické financie ako voliteľný predmet

Praktické financie ako voliteľný predmet
Otázka vzdelávania v oblasti finančnej gramotnosti je veľmi aktuálna. Je nesmierne dôležité oboznámiť žiakov či študentov so základnými princípmi manažmentu osobných financií. Čo je zámerom vzdelávania v tejto oblasti a aké sú príklady rozvíjania kľúčových kompetencií?

Pod pojmom finančná gramotnosť rozumieme schopnosť orientovať sa, riešiť a plánovať vlastné financie na zabezpečenie životných podmienok seba a svojej rodiny.

Slovenská republika reagovala na iniciatívu Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) a od školského roku 2009/2010 sa v školách začína realizovať vzdelávanie aj v oblasti finančnej gramotnosti.

V celosvetovom meradle sú vedomosti o osobnom finančnom manažmente na nízkej úrovni. Javí sa to ako globálny problém, na ktorý sa OECD rozhodla reagovať a iniciovala zostavenie komisie, ktorá mala za úlohu vypracovať princípy finančného vzdelávania. Zámerom bolo vypracovať program finančného vzdelávania, ktorý by sa mal v nejakej podobe implementovať do vzdelávacieho systému každého členského štátu OECD.

V  rámci neho by sa mali žiaci počas základného vzdelávania oboznámiť so základnými princípmi manažmentu osobných financií. Najmä mladí ľudia na prahu dospelosti by sa mali naučiť, ako budú spravovať svoje financie ešte predtým, ako začnú zarábať a míňať peniaze.

Štúdia OECD podčiarkuje význam finančného vzdelávania a odporúča vládam, aby svojim občanom vysvetlili, že finančné vzdelávanie nie je určené len pre investorov, ale predovšetkým pre každú rodinu, ktorá chce zaplatiť bývanie, vzdelanie pre deti a dôchodok pre rodičov. Okrem toho je potrebné uvedomiť si, že každý človek v rôznych etapách svojho života potrebuje iné typy finančných produktov.

Zámerom vzdelávania v tejto oblasti je, aby každý občan mohol disponovať takými poznatkami, zručnosťami a skúsenosťami, ktoré mu umožnia nepretržite rozširovať svoje vedomosti o osobných financiách podľa toho, ako sa menia jeho zodpovednosti a príležitosti. Preto súčasný absolvent strednej školy nemôže vykazovať rovnaký stupeň znalostí v oblasti osobných financií ako starší, finančne gramotný dospelý človek.

Cieľom vzdelávania je, aby absolventi po ukončení strednej školy aspoň vo všeobecnosti chápali všetky kľúčové aspekty osobných financií, boli schopní samostatne nájsť a použiť informácie potrebné pri špecifických finančných výzvach, s ktorými sa môžu v živote stretnúť. Národný štandard finančnej gramotnosti verzia 1.0 je koncipovaný z pozície človeka a jeho vzťahu k spoločnosti, zameriava sa predovšetkým na hodnotový systém človeka a jeho prepojenie so spoločnosťou.

V Národnom štandarde finančného vzdelávania verzia 1.0 je navrhnutých sedem vybraných kategórií finančnej gramotnosti:
1.  Človek vo sfére peňazí,
2.  Finančná zodpovednosť a prijímanie rozhodnutí,
3.  Zabezpečenie peňazí pre uspokojovanie životných potrieb – príjem a práca,
4.  Plánovanie a hospodárenie s peniazmi,
5.  Úver a dlh,
6.  Sporenie a investovanie,
7.  Riadenie rizika a poistenie.

Obsah tém finančnej gramotnosti môže byť v rámci školských vzdelávacích programov začlenený priamo do obsahu všeobecnovzdelávacích predmetov (matematika, občianska náuka, etická výchova, slovenský jazyk, cudzie jazyky, geografia, dejepis a iné), prípadne ďalších predmetov základných a stredných škôl. Môže byť vytvorený aj samostatný predmet, ktorý by sa zameriaval na problematiku finančného vzdelávania.

V rámci voliteľného predmetu by sa mali prostredníctvom realizovania rôznych aktivít rozvíjať kľúčové kompetencie. Uvádzame niektoré PRÍKLADY rozvíjania kľúčových kompetencií.