Vzdelávanie a výchova
Prevencia vzniku samotárskeho správania

Naozajstných samotárov, ktorým to, že nemajú blízkych priateľov, neprekáža a sú najradšej sami so sebou, je však málo.
Dieťa sa svojím zaradením do školskej triedy stáva súčasťou sociálnej skupiny. Tak ako v každej inej sociálnej skupine, tak aj v školskej triede každý žiak získava určité sociálne postavenie. To závisí od rôznych faktorov, ako sú osobnostné vlastnosti, vzhľad, obľúbenosť, schopnosti a pod.
Na základe toho, ako je dieťa prijímané v triede, môže zaujímať rôzne miesto v štruktúre triedy. Od vodcu – hviezdy triedy, cez prijímaných členov až po odmietaných a izolovaných žiakov.
Učiteľ môže v niektorých prípadoch svojím včasným zásahom zabrániť tomu, aby došlo k vyčleneniu dieťaťa z triedneho kolektívu.
Tu je príklad niektorých preventívnych opatrení:
- skôr, ako nastúpi nový žiak do školy, pripravte triedu na jeho príchod,
- zistite si niečo o novom žiakovi z pedagogickej dokumentácie, prípadne z rozhovoru s jeho rodičmi alebo s ním samým,
- zvážte vhodné miesto, kde a s kým bude žiak v triede sedieť,
- zabezpečte, aby sa žiak mohol vhodným spôsobom zoznámiť s novými spolužiakmi a oni s ním,
- prípadne mu prideľte niekoho zo žiakov ako dočasného „sprievodcu“, ktorý mu pomôže zorientovať sa v tom, ako nová škola funguje,
- sledujete, ako proces adaptácie nového žiaka prebieha a optimálne zasiahnite hneď pri prvých problémoch,
- žiakov v triede veďte k tolerancii a priateľskému správaniu medzi sebou,
- hneď v zárodku riešte problémy a konflikty medzi žiakmi, nenechajte ich prerásť až do podoby, keď sú vzťahy už veľmi narušené a je ťažké ich upravovať,
- dajte žiakom priestor, aby mohli rozprávať o svojich problémoch, konfliktoch a situáciách, s ktorými si nevedia dať rady,
- udržiavajte pravidelný kontakt s rodičmi.
Vybrané z publikácie Sociálne vzťahy a problémy na školách.