Vzdelávanie a výchova
Prevencia závislostí v škole

Je zrejmé, že prevencia závislostí je celospoločenskou úlohou, no škola v nej zohráva veľkú rolu. Škola ako súčasť sociálneho prostredia dieťaťa musí jednoznačne vplývať aj v tejto oblasti, a to nielen jasne deklarovaným postojom školy, ale aj aktivitami, rôznymi výzvami, uplatňovaním poznatkov v tejto oblasti, účinnou prevenciou či stratégiou a hlavne zdravými príkladmi.
Snahou školy by malo byť zodpovedné reagovanie na skutočnosti súvisiace s problematikou závislostí, a hlavne rozpracovanie a šírenie opatrení na predchádzanie vzniku a elimináciu rizík spojených so závislosťami. Dôležité je tiež vytváranie a udržiavanie priaznivej sociálnej klímy.
Budovanie kvalitných medziľudských vzťahov je jedným z významných prvkov nielen v prevencii. Atmosféra dôvery a spolupráce sú základnými piliermi, na ktorých sa vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi môžu budovať. Možností v oblasti prevencie v školách je množstvo a hoci sa problematika efektivity preventívnych činností neustále vyvíja, nedá sa konkrétna aktivita jednoznačne označiť za významne účinnú. Niet však pochýb o tom, že kvalitný vzťah s prvkami dôvery, otvorenosti a vzájomného porozumenia je rozhodne zmysluplný.
Je nevyhnutné, aby zamestnanci školy neustále sledovali akékoľvek zmeny v správaní žiaka. Nejde ani o to, aby vedeli jednotlivé príznaky priradiť k istému typu drogy, skôr môže poznanie týchto príznakov pomôcť pri ďalšom riešení problému.
Je vhodné, ak nezávisle viacerí ľudia vedia dať spätnú väzbu o správaní sa dieťaťa/žiaka. V rozhovore so žiakom, ktorého podozrievame z experimentovania s drogami, pomáha, ak aspoň trochu tušíme, o aký typ drogy ide. Ak žiak vidí, že dospelý sa v tejto problematike aspoň čiastočne „vyzná“, má menšiu tendenciu niektoré skutočnosti zakrývať.
Vybrané z publikácie Poradca riaditeľa školy.