Vzdelávanie a výchova

Prezentácia PowerPoint na hodine slovenského jazyka

Prezentácia PowerPoint na hodine slovenského jazyka
Využívanie informačných technológií si vyžaduje dnešná doba, počítače sú bežnou súčasťou domácností, ale už i vybavenia škôl. Aké výhody z toho učiteľ môže mať?

Mnohí učitelia sa vzdelávajú v oblasti informačno-komunikačných technológií, pretože tieto technológie im neskôr dokážu:
- uľahčiť ich vlastnú prácu,
- oživiť vyučovacie hodiny,
- motivovať žiakov, ale aj učiteľov samotných.
Mnohí učitelia navštevujú pedagogické konferencie, kde sa často stretávajú s novými technikami, ktoré neskôr využijú i oni sami vo svojej pedagogickej činnosti.

Pozorovaný učiteľ sa s didaktickou rozprávkou stretol po prvýkrát práve na takejto konferencii, kde ho tento typ prezentácie natoľko zaujal, že sa rozhodol použiť ho i na vlastných vyučovacích hodinách. Prezentáciu však najprv „otestoval“ na svojich kolegoch – pedagógoch. Ohlasy boli natoľko pozitívne, že sa rozhodol didaktickú rozprávku zaradiť do svojich vyučovacíc hodín.

Pozitívom prezentácie je možnosť viacnásobného použitia, prípadných drobných opráv textu a úloh či doplnenia podľa potreby. Hoci príprava prezentácie Power- Point je náročnejšia, a to časovo i s ohľadom na zručnosť, ide o „investíciu“, ktorá sa vypláca. Prezentácia Prešibaný klamár nenecháva žiakov pasívnych, ale aktívne ich rôznymi úlohami zapája „do deja“. Silným motivačným prvkom je vôbec označenie prezentácie ako rozprávky, pretože v deťoch navodzuje príjemné pocity, akési odpútanie od povinností, v zmysle škola hrou.

Učiteľ v použití takejto prezentácie PowerPoint na vyučovaní nevidí žiadne nevýhody, hoci približne polovica žiakov z takto skúšanej triedy označila tento typ opakovania za nevyhovujúci. Príčinu vidí učiteľ predovšetkým v tom, že žiaci boli limitovaní časom, nemohli pracovať podľa tempa, ktoré by vyhovovalo každému individuálne. Podľa názoru učiteľa by bolo možné tento problém odstrániť tak, že každý žiak by mal v multimediálnej učebni k dispozícii vlastný počítač, a pracoval by podľa svojich možností a schopností. Nakoľko však multimediálna učebňa, v ktorej vyučovacia hodina prebiehala, je vybavená len obmedzeným množstvom počítačov a vo väčšine tried je viac žiakov, zrealizovať taký typ vyučovacej hodiny, najmä s ohľadom na opakovanie a skúšanie, by bolo nemožné. Ďalšou nevýhodou by tiež bola zdĺhavosť a rozťahanosť hodiny.

Učiteľ považuje prezentácie PowerPoint sa vynikajúci spôsob, ako vylepšovať a zefektívňovať prácu na hodinách slovenského jazyka, hoci priznáva, že učebnica slovenského jazyka má vo vyučovaní pevnú pozíciu a je pravdepodobne nemožné ju nahradiť inou didaktickou pomôckou.

Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.