Vzdelávanie a výchova
Pri vyučovaní využívajú moderné formy učenia
Používanie tradičných učebných postupov predstavuje tlačenie detí do získavania a memorovania množstva informácií bez pochopenia širších súvislostí, bez prezentovania, ozrejmenia ich zmysluplnosti, využiteľnosti v živote. Dôsledkom spomínaných postupov môžu byť problémy s disciplínou, ťažšia motivácia detí k učeniu. V Základnej škole Štefana Závodníka urobili krok vpred a snažia sa pri vyučovaní využívať niekoľko moderných učebných projektov.
Projekty posúvajú tradičné vnímanie školy ako prípravy na budúci život smerom k vnímaniu školy ako miesta, kde dieťa každodenne prežíva zaujímavý a zmysluplný život, kde má príležitosť osobnostne rásť, byť iniciatívnym členom skupiny.
Ukazuje sa, že aj niektorí rodičia školu a deti vnímajú ako „tréningové centrum“, kde majú deti získať nielen vedomosti, ale aj zručnosti, postoje, kontakty. Požiadavka na rozvoj sociálnych a osobných kompetencií sa stala súčasťou prebiehajúcej školskej reformy aj v Základnej škole Štefana Závodníka v Pružine.
Projektové vyučovanie
K moderným vyučovacím metódam patrí projektové vyučovanie, ktoré postupne preniká do škôl. Je to efektívny spôsob výučby, pri ktorom sa využívajú progresívne didaktické metódy a kooperatívne formy práce. Samotná forma projektového typu vyučovania na hodinách nie je pevne stanovená, a preto neobmedzuje učiteľa v jeho tvorivosti a spôsoboch realizácie vyučovacej hodiny.
Primárnym cieľom je aktívne zapojiť žiakov do poznávacieho procesu. Proces poznávania je charakteristický svojou otvorenosťou. Najväčší dôraz pri projektovom vyučovaní sa kladie na kreativitu žiakov a ich vlastné riešenie zadaných úloh, na integráciu vedomostí a skúseností z viacerých predmetov i reálneho života do riešenia daného problému.
Klady moderného vyučovania
Prednosti projektového vyučovania sú v tom, že je motivačné, blízke životu, má bádateľsko – výskumný charakter, poznanie skutočnosti sa deje prirodzene, cestou vlastnej skúsenosti žiaka. Učiteľ spolu so žiakmi vytvára problémové scenáre a otázky, ktoré vedú k tomu, aby žiaci rozmýšľali o tom, čo sa učia. Scenáre projektov sú rámcové a dotvárané v spolupráci so žiakmi počas riešenia. Realizácia projektu závisí od žiakov, od ich tvorivosti, fantázie, kritického myslenia, vnútornej motivácie, záujmov a potrieb.
Pri tvorbe scenárov sú učiteľ a žiaci inšpirovaní svojím najbližším okolím a problémami, ktoré vychádzajú z bežného života. Sú to spontánne žiacke projekty, ale i kombinované, ktoré sú postavené na spolupráci učiteľa so žiakom.
Prvým je polročný projekt Robinsoni na ostrove – učenie v súvislostiach, ktorý realizujeme formou praktického projektového učenia v troch triedach 7. a 8. ročníka. Tohto projektu sa zúčastňuje šesť učiteľov. Kladnú odozvu má aj druhý projekt Indiáni v prérii.
Význam projektov
Deti deklarujú potrebu porozumieť tomu, čo sa učia, na základe vlastného zážitku, vyskúšania si, ako veci fungujú s následnou diskusiou, kde majú možnosť pýtať sa, vytvárať a zdieľať vlastné úsudky. Vedia porovnať svoje skúsenosti, zážitky alternatívnych, inovačných spôsobov vyučovania a tradičného spôsobu učenia. Poznajú, ktoré metódy sú zaujímavejšie, motivujúcejšie, z čoho si odnesú najviac.
Projektové učenie podporuje tvorivosť a fantáziu, zlepšuje školskú klímu, zbavuje deti strachu zo školy, z učenia, vytvára dobré vzťahy medzi žiakmi a učiteľom, medzi žiakmi navzájom. V konečnom dôsledku vytvárame prostredie pre emocionálnu a sociálnu pohodu, a tým podporujeme zodpovednosť školy za učenie, ale aj za zdravie a priateľstvo u žiakov.
Zdroj: SITA (Noviny stredného Považia)