Vzdelávanie a výchova
Pribúda detí s poruchami čítania aj učenia

Špeciálna pedagogička Katarína Lipovská sa počas svojej odbornej praxe stretla s nejedným dyslektikom. Ide o deti, ktoré nie sú schopné čítať, alebo čítajú len veľmi ťažko.
Nie každý, kto slabo číta, je dyslektik
„V poslednej dobe týchto detí veľa pribúda. Ide o špecifickú poruchu prejavujúcu sa neschopnosťou naučiť sa čítať, napriek tomu, že sa dieťaťu dostáva bežnej pozornosti pri vyučovaní. Deti majú priemernú inteligenciu i dobré zázemie v rodine.“ Či dieťa trpí dyslexiou, s určitosťou to môže potvrdiť len odborník. „Postihnutie diagnistikuje špeciálny pedagóg a to buď v centre špeciálno-pedagogického poradenstva, alebo v centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie,“ informovala K. Lipovská.
Zámerným prehliadaním problému a odmietaním vyšetrenia ubližujú rodičia predovšetkým svojmu dieťaťu. Ale nie každý, kto slabo číta, je dyslektikom. Učitelia by mali mať k takým deťom iný prístup. „Ak dieťa slabo číta preto, že tomu doma nevenuje dostatočnú prípravu, alebo sa mu učiteľ v škole nevenuje, alebo je dieťa zrakovo či sluchovo postihnuté, nejde o dyslexiu. Nejde o ňu ani vtedy, keď dieťa ma IQ pod hranicou normy,“ zdôraznila Lipovská. Stanovenie diagnózy a vystavenie potvrdenia nemožno považovať za uzavretie problému. „Pedagógovia by k takýmto deťom mali mať iný prístup ako k deťom, ktoré túto poruchu nemajú. O všetkom sa treba s učiteľmi dieťaťa porozprávať, na všetko sa opýtať. Dieťa by mali preverovať hlavne ústnou a nie písomnou formou. Ak je však nevyhnutná písomná skúška, dieťa by na ňu malo mať viac času ako deti, ktoré dyslektikmi nie sú,“ povedala špeciálna pedagogička.
Alternatívne metódy pomôžu
Špeciálny prístup a alternatívne metódy vyučovania budú pomáhať k dobrým výsledkom žiaka. Ak sa tomuto problému nevenuje dostatočná pozornosť, žiak je považovaný za lenivého či hlúpeho. „Potom môže mať rôzne depresie alebo nejaké poruchy správania,“ dodala Lipovská. Pre dyslektických študentov je zvlášť potrebné a vhodné vytvárať skupiny so žiakmi, ktoré majú podobné problémy. Ich vzájomná pomoc a podpora je dobrá pre osvojenie techník a spôsobov, ktoré im uľahčia štúdium.
Zdroj: SITA (Korzár)