Vzdelávanie a výchova
Projekt žiakom ukázal, čo od nich bude vyžadovať prax
Jeho cieľom bolo okrem vytvorenia nových vyučovacích pomôcok práve zlepšiť prepojenosť škôl s reálnou praxou. "Potreba vznikla na základe toho, že prax bola odlišná od toho, čo sa študenti učia v súčasnosti. Tie osnovy sú staré, materiály, s ktorými pracujú, sú už dávno za zenitom životnosti. Stredné školy nenaskočili na trend, ktorý je už v súčasnosti v poľnohospodárstve štandardom. Napríklad automatické riadenie strojov, či ich navádzanie po poli cez satelit, to už sú štandardy, ktoré v poľnohospodárskom podniku sú, ale študenti o tom nevedia," skonštatoval na začiatku projektu jeho koordinátor za súkromný sektor a produktový manažér spoločnosti Agroservis Eugen Mizerák.
Podľa riaditeľa Úradu NSK Petra Nagya sa hlavné ciele projektu podarilo naplniť. "Pri jeho realizácii sa stretli partneri, ktorí majú čo hovoriť do toho, akí absolventi majú vychádzať do praxe. Aj z tohto dôvodu hodnotím projekt ako zmysluplný," skonštatoval Nagy. Samotný projekt bol určený pre žiakov a pedagógov piatich stredných odborných poľnohospodárskych škôl v Nitrianskom kraji. Skladal sa z viacerých etáp. "V prvom rade sme museli zistiť potreby študentov a pedagógov, neskôr sa učitelia oboznamovali s najnovšími technológiami používanými v poľnohospodárskych podnikoch na Slovensku. Nasledovala modifikácia učebných plánov, tvorba a inovácia metód vyučovania a didaktických pomôcok. Nasledovala burza práce a praktické vyučovanie," uviedla Helena Psotová z Úradu NSK.
Okrem dataprojektorov, notebookov a ďalšej technickej výbavy špecializovaných učební sú výsledkom projektu aj tri DVD filmy a pracovné zošity pre študentov odborných škôl. "Je v nich pomocou kamery i animácií zobrazená súčasná najmodernejšia poľnohospodárska technika s množstvom odborných informácií. Od začiatku boli tvorené ako edukačné. Chceli sme, aby sa z nich študenti mohli dozvedieť množstvo informácií a zároveň mali čas na utriedenie nových poznatkov a ich zopakovanie tak, aby boli následne schopní vypĺňať pracovné zošity," vysvetlil Daniel Balko z Regionálneho združenia Váh-Dunaj-Ipeľ. Podľa Mizeráka však bol najväčším prínosom projektu kontakt študentov s reálnou praxou na družstvách a v poľnohospodárskych podnikoch. "Na vlastné oči sa mohli presvedčiť, že na poliach sa dnes nepracuje v prachu a špine, ale v klimatizovaných kabínach plne automatizovaných a často satelitom navádzaných strojov, ktoré si vyžadujú kvalifikovanú pracovnú silu," dodal Mizerák.
Zdroj: TASR