Vzdelávanie a výchova

Rizikové faktory v súvislosti so sluchovým vnímaním detí

Rizikové faktory v súvislosti so sluchovým vnímaním detí
Ak je výskyt nasledovných rizikových faktorov u dieťaťa vo zvýšenej miere, teda nie jeden, ale niekoľko z nich, je potrebné dané rizikové oblasti stimulovať.

Ak dieťa napriek stimulácii nenapreduje, je potrebné vyhľadať pomoc odborníkov v poradenských centrách  CPPPaP — špeciálneho pedagóga alebo logopéda:

  • začína hovoriť neskôr,
  • slovná zásoba sa tvorí pomalšie, je chudobnejšia,
  • má problém s rýmovaním slov, v 4 rokoch nie je schopné deliť slová na slabiky,
  • pred nástupom do školy nie je schopné rozoznať prvú hlásku v slove,
  • má problémy s artikulačnou obratnosťou alebo s výslovnosťou,
  • dlho mu trvá, kým si niečo zapamätá — má problém so zapamätávaním slov, napr. dlho sa učí tvary, nevie si zapamätať dni v týždni a pod.,
  • nemá zmysel pre rytmus, je nepokojné a má problém sústrediť sa,
  • máte pocit, že nerozumie inštrukciám,
  • dieťa má problém spoznať predmet, len keď mu ho opíšete,
  • vyhýba sa určitým aktivitám,
  • má problém so sociálnym kontaktom.

 

Čo by mal predškolák zvládať v súvislosti so sluchovým vnímaním:

  • Vedieť si zapamätať pesničku, básničku, dni v týždni, farby, tvary.
  • Vedieť zreprodukovať jednoduchý rytmus.
  • Vedieť rozdeliť slová na slabiky s tlieskaním alebo dupaním.
  • Vedieť diferencovať prvé písmeno slov — ak dokáže diferencovať aj posledné písmeno alebo urobiť analýzu krátkych slov, je to výborné.
  • Dokáže plniť inštrukcie, aj viacnásobné.
  • Dokáže sa sústrediť na počúvanie rozprávky (5 — 10 minút), na základe počutého dokáže povedať, čo počul, prípadne dokáže odpovedať na otázky o texte.

 

Rodičia si ťažko pripúšťajú, že s ich dieťaťom nie je niečo v poriadku. Stáva sa, že sa spoliehajú na to, že veci sa vyriešia samy alebo že dieťa z toho vyrastie. Často, ak aj navštívia odborníka, vyhľadávajú ďalších len preto, aby im povedali, že je všetko v poriadku. Niekedy rodičia prechádzajú fázou sebaobviňovania, že niečo zanedbali, ale aj obviňovania okolia. Je to normálna reakcia pri zmierovaní sa s problémami. Pedagóg naviguje rodiča v rozhovoroch na to, že nehľadáme vinníka, ale chceme dieťaťu pomôcť. Sú aj rodičia, ktorí problémy svojich detí neprijmú nikdy.

Pri komunikácii s rodičom v súvislosti so sluchovým vnímaním je dobré rodičovi vysvetliť, že v našich podmienkach sa učíme čítať a písať hláskovou analyticko-syntetickou metódou. V predjazykovom období, a to je obdobie predškolskej prípravy, je zvládnutie a rozvíjanie sluchového vnímanie veľmi dôležité.

Možno pomôže malý letáčik v predškoláckej šatni o poruchách učenia a ich príčinách. Určite zaberie pozvanie odborného zamestnanca — špeciálneho pedagóga alebo psychológa na rodičovské združenie. Takisto máme dobré skúsenosti so zadávaním krátkych domácich úloh deťom, ktoré predstavujú prípravu na školu a školské povinnosti. Ak dieťa robí úlohy doma s rodičom, rodič vidí, ako to dieťaťu ide, či dieťa dané úlohy robí rado a bez problémov alebo sa úlohám vyhýba, nedokáže ich urobiť bez pomoci a pod.

Viac informácií nájdete v publikácii Problémové dieťa v predprimárnom vzdelávaní.