Vzdelávanie a výchova

Rizikové a ochranné faktory pri užívaní drog

Rizikové a ochranné faktory pri užívaní drog
Téma užívania drog je v prostredí školy aktuálna. Skoré rozpoznanie, že náš žiak/žiačka užíva drogy, je dôležité. Jednou z ciest je cesta spoznania faktorov, ktoré môžu viesť k užívaniu drog v budúcnosti – rizikové faktory, a faktorov, ktoré majú silu vplyv týchto rizikových faktorov zmierniť – ochranné faktory.

Rizikovými faktormi sú tie, ktoré sú spájané s rizikom užívania drog. Môžeme povedať, že ak sa objavujú, tak je pravdepodobnejšie, že žiak/žiačka môže užívať drogy alebo ich bude užívať v budúcnosti. Rizikové faktory sú charakteristiky, vlastnosti, situácie alebo okolnosti v prostredí, rodine, vo vzťahoch, ktoré zvyšujú riziko užívania drog.

Ochranné faktory patria, naopak, k tým, ktoré chránia od užívania drog. Ochranné faktory sú charakteristiky, vlastnosti, situácie alebo okolnosti v prostredí, rodine, vo vzťahoch, ktoré znižujú riziko užívania drog. Zároveň ochranné faktory znižujú vplyv rizikových faktorov.

Žiaľ nič, čo sa týka ľudí, nie je jednoduché. Preto aj tu platia výnimky. Faktory nie sú univerzálne a neplatia pre všetkých rovnako. Nie všetky rizikové faktory sú rizikovými pre všetkých a nie všetky ochranné faktory ochránia všetkých. Nezabúdajme na individualitu človeka, prosím.

Faktory, tie rizikové i tie ochranné, sa dotýkajú rôznych oblastí. Najjednoduchšie je ich delenie na individuálne a vonkajšie:

  • Individuálne faktory sú rizikové alebo ochranné faktory, ktoré sú súčasťou nás a našej osobnosti.
  • Vonkajšie faktory sú rizikové a ochranné faktory, ktoré sú súčasťou prostredia, komunity, ľudí a vzťahov okolo nás. Týkajú sa školy, rodiny, kultúry a pod.

Pedagógovia majú priamy dosah na oblasti dotýkajúce sa školy. Môžu ovplyvniť spôsob realizácie drogovej prevencie v škole, postup, akým sa reaguje na „školské drogové aféry“. Nepriamy dosah majú na individuálne, rodinné, rovesnícke či komunitné oblasti.

Avšak ani tu nie sú učitelia a učiteľky bezmocní. Majú možnosť:

  • vplývať na správanie svojich žiakov a žiačok (napr. náprava agresívneho správania, pomoc so školskou úspešnosťou),
  • pomôcť rodičom detí (napr. rozhovorom im poradiť, ako regulovať agresívne správanie, odporučiť ich na pomáhajúce zariadenia, upozorniť ich na problémové oblasti) alebo
  • zveľaďovať komunitu (napr. spolu so žiakmi a žiačkami plánovať a organizovať akcie pre komunitu či sídliská, kde deti žijú, skrášľovať miesta, kde trávia voľný čas).

Pozitívom je, že keď reagujeme na rizikové faktory, môžeme zlý koniec zmeniť na dobrý. Nikto z nás nie je bezmocný. Môžeme cielenou prevenciou oslabiť silu rizikových faktorov a podporiť silu tých pozitívnych. Najlepšie na tom je to, že to môžeme spraviť oveľa skôr, než problém prerazí do problému užívania drog. Tým dokážeme zlepšiť život detí a mladých ľudí a pomôcť ich rodičom.

Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.