Vzdelávanie a výchova
Rizikové a ochranné faktory pri užívaní drog

Rizikovými faktormi sú tie, ktoré sú spájané s rizikom užívania drog. Môžeme povedať, že ak sa objavujú, tak je pravdepodobnejšie, že žiak/žiačka môže užívať drogy alebo ich bude užívať v budúcnosti. Rizikové faktory sú charakteristiky, vlastnosti, situácie alebo okolnosti v prostredí, rodine, vo vzťahoch, ktoré zvyšujú riziko užívania drog.
Ochranné faktory patria, naopak, k tým, ktoré chránia od užívania drog. Ochranné faktory sú charakteristiky, vlastnosti, situácie alebo okolnosti v prostredí, rodine, vo vzťahoch, ktoré znižujú riziko užívania drog. Zároveň ochranné faktory znižujú vplyv rizikových faktorov.
Žiaľ nič, čo sa týka ľudí, nie je jednoduché. Preto aj tu platia výnimky. Faktory nie sú univerzálne a neplatia pre všetkých rovnako. Nie všetky rizikové faktory sú rizikovými pre všetkých a nie všetky ochranné faktory ochránia všetkých. Nezabúdajme na individualitu človeka, prosím.
Faktory, tie rizikové i tie ochranné, sa dotýkajú rôznych oblastí. Najjednoduchšie je ich delenie na individuálne a vonkajšie:
- Individuálne faktory sú rizikové alebo ochranné faktory, ktoré sú súčasťou nás a našej osobnosti.
- Vonkajšie faktory sú rizikové a ochranné faktory, ktoré sú súčasťou prostredia, komunity, ľudí a vzťahov okolo nás. Týkajú sa školy, rodiny, kultúry a pod.
Pedagógovia majú priamy dosah na oblasti dotýkajúce sa školy. Môžu ovplyvniť spôsob realizácie drogovej prevencie v škole, postup, akým sa reaguje na „školské drogové aféry“. Nepriamy dosah majú na individuálne, rodinné, rovesnícke či komunitné oblasti.
Avšak ani tu nie sú učitelia a učiteľky bezmocní. Majú možnosť:
- vplývať na správanie svojich žiakov a žiačok (napr. náprava agresívneho správania, pomoc so školskou úspešnosťou),
- pomôcť rodičom detí (napr. rozhovorom im poradiť, ako regulovať agresívne správanie, odporučiť ich na pomáhajúce zariadenia, upozorniť ich na problémové oblasti) alebo
- zveľaďovať komunitu (napr. spolu so žiakmi a žiačkami plánovať a organizovať akcie pre komunitu či sídliská, kde deti žijú, skrášľovať miesta, kde trávia voľný čas).
Pozitívom je, že keď reagujeme na rizikové faktory, môžeme zlý koniec zmeniť na dobrý. Nikto z nás nie je bezmocný. Môžeme cielenou prevenciou oslabiť silu rizikových faktorov a podporiť silu tých pozitívnych. Najlepšie na tom je to, že to môžeme spraviť oveľa skôr, než problém prerazí do problému užívania drog. Tým dokážeme zlepšiť život detí a mladých ľudí a pomôcť ich rodičom.
Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.